Gå til hovedindhold

Højbjerg Fritids- og Ungdomsklubs medieretningslinjer

I klubben har vi vores lokale medieretningslinjer for at synliggøre vores pædagogiske arbejde med digitale medier og platforme

Indhold

    “I den fælles fritidspædagogiske vision i Aarhus kommune fremgår det at, UngiAarhus skal være et sted, hvor børn og unge støttes i at deltage og udtrykke sig i den digitale verden på en måde, der fremmer sunde fællesskaber og sunde digitale deltagelsesbaner.

    Denne vision kalder på en skærpelse af vores pædagogiske praksis, hvor der løbende arbejdes systematisk, pædagogisk og didaktisk bevidst med børn og unges digitale fællesskaber. Et arbejde som i et samarbejde med de unge og deres forældre skal bidrage til et sundt og trygt digitalt liv.”

    Hvorfor lokale retningslinjer?

    Medier spiller en væsentlig rolle i børn og unges socialisering, læring og udvikling og ikke mindst som kilde til underholdning. Da medier indgår som en integreret og naturlig del i børn og unges hverdag og udvikling, er det nødvendigt, at vi som klub har en fagligt funderet holdning til brug af digitale medier.

    Formålet med tydelige retningslinjer for brug af medier er at synliggøre vores pædagogiske arbejde med digitale medier og digitale platforme i klubben.

    Retningslinjerne skal skabe forståelse for de pædagogiske beslutninger, der er truffet i forbindelse med brug af digitale medier og platforme og sætter spot på, hvordan vi arbejder sundt og etisk med onlineverdenens tilbud.  

    Vi har fokus på at styrke børnenes digitale kompetencer, så det enkelte barn forstår at bruge sine digitale færdigheder i en værdiskabende sammenhæng med andre.

    Vi har et pædagogisk særligt fokus på sociale færdigheder, trivsel, samarbejde og demokratiske processer:

    • Digital dannelse: Hvordan behandler man hinanden ordentligt og med respekt?
    • Respekt og grænser: Hvad er konsekvensen for dig selv og andre af det, du gør online?
    • Forpligtende fællesskaber: Hvad skal du være opmærksom på online?
    • Problemløsning/konflikthåndtering: Hvordan kommer man videre, når man selv eller andre føler sig uretfærdigt behandlet, eller når man ikke er enig i andres brug af medier?


    Med vores pædagogiske fokus på punkterne herover, opnår alle læring og udvikling særligt inden for følgende områder:

    • Stærke, sunde relationer (netværk)
    • Kritisk og sund tilgang til den digitale verden
    • Etik og moral

    Principperne for digital dannelse

    1. Digitale fællesskaber: Børn og unge kan bidrage til og deltage i trygge og inkluderende digitale fællesskaber
    2. Privatliv og sikkerhed: Børn og unge kan beskytte deres personoplysninger og privatliv
    3. Balance i en hverdag med digitale medier: Børn og unge kan være med skabere af en varieret hverdag med digitale medier
    4. Digitale forretningsmodeller: Børn og unge kan træffe oplyste og bevidste valg i mødet med digitale forretningsmodeller, algoritmer og AI
    5. Demokrati og deltagelse: Børn og unge kan deltage i demokratiske samtaler og kritisk vurdere information og afsender
    6. Digitale krænkelser og skadeligt indhold: Børn og unge kender deres rettigheder og kan søge hjælp, hvis de selv eller andre udsættes for digitale krænkelser og skadeligt indhold
    7. Identitet og idealer: Børn og unge kan forholde sig til idealer og rollemodeller samt give plads til forskellighed i digitale miljøer

    Kilder:

    On-fritid.dk, Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik

    Hvad betyder det i praksis?

    Vi har i samarbejde med medlemmerne lavet en fælles retning for brug af skærme i klubben, hvor vi:

    • Bruger klubbens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug, og vi tilstræber variation og alsidige pædagogiske aktiviteter
    • Kontinuerligt er i dialog med de unge og børnenes forældre om brug af skærme
    • Vi er nysgerrige og opdateret på det gode digitale liv gennem dialog med medlemmerne, så vi kan bidrage til børn og unges digitale dannelse, herunder deres forudsætninger for at agere ansvarligt, sikkert og respektfuldt på internettet
    • Vi inddrager arbejdet med digital dannelse i den pædagogiske udvikling
    • Vi har indført skærmfit fritidstilbud hver dag indtil klokken 15.45
    • Vi har rammesat brugen af skærme og spil i fritidsklubben

    Fritidsklubben har ikke et gamerrum, men det kan være en pædagogisk aktivitet, som sættes på ugeplanen. Vi ser gaming som en god og givende aktivitet på lige fod med alle øvrige aktiviteter, der tilbydes i klubben.

    Gaming handler om leg, kammeratskab, kreativitet og fordybelse præcis som alle andre aktiviteter.

    Klubbens aktiviteter omkring spillene har stærkt fokus på:

    • Det sociale aspekt, hvor børnene/de unge taler sammen og hjælper hinanden, og derved opnår relationer via samspil
    • Det personlige aspekt, hvor børn med lavt selvværd eller status kan opnå en følelse af at kunne noget og at være vigtig i de andres øjne

    I øjeblikket er det ikke muligt at anvende vores spillekonsoller, da det ikke er muligt for klubber at indkøbe fysiske computerspil eller konsolspil via staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI). Men vi tillader enkelte gratis online spil, hvor vi har rettigheder og licenser, hvis vores medlemmer overholder aldersgrænse og bruger egne profiler.

    Gaming tilbydes som en planlagt pædagogisk aktivitet på ugeplanen, og er faciliteret af pædagoger med klare mål, hvor fokus kan være på kommunikation, samarbejde og praksisfællesskaber.

    Hvis vi spiller sammen med børnene, så foretager vi altid en pædagogisk vurdering af det enkelte spil ud fra moral og etik.

    PEGI (Pan European Game Information) er en europæisk sammenslutning af 16 lande, der klassificerer spillene i anbefalede aldersgrupper. Kriterierne er udtryk for et kompromis mellem 16 lande, og er alene en anbefaling.

    Derfor er PEGI-aldersmærkningerne vejledende; men ikke endegyldige. Vi bruger dem derfor i samspil med en pædagogisk vurdering af spillets indhold med hensyn til vold, sprog og så videre, når vi vælger hvilke spil vi skal tilbyde i klubben. Hvis vi vælger spil, som har en højere aldersmærkning end 10 til 12 år, så er det kun hvis vi har et indgående kendskab til spillene og vurderer, at det er etisk forsvarligt.

    Forældreansvar

    Det er forældrenes ansvar at vide, hvilke apps/spil børnene har på deres telefon eller Chromebook. Vi undersøger det ikke.

    Hver dag mellem 15.45 og 17.00 er det tilladt at sidde sammen og spille på egne enheder, og der er det et forældreansvar at have aftalt med barnet, hvad der må spilles. Vi anbefaler at du overholder aldersgrænserne eller har viden om indholdet i de spil, dit barn har på sin enhed. Men vi tillader ikke spil med vold, sex eller krænkende indhold.

    Sociale medier er en integreret og betydningsfuld del af unges hverdagsliv. De påvirker vaner, sprog og relationer og spiller en afgørende rolle i udviklingen af børns/unges identitet.

    I klubberne har vi fokus på digital dannelse: hvad er OK - hvad er ikke OK? Som udgangspunkt har vi de samme pædagogiske og etiske holdninger til sociale medier som til øvrige interaktive medier, herunder spil.

    Generelt gælder det, at:

    • Sociale mediers apps er tilladt i klubben, hvis profilen er oprettet i samtykke med forælder og i samarbejde mellem barn og forælder
    • YouTube er tilladt, hvis man ikke afspiller/viser etisk stødende indhold. Vi er i særdeleshed opmærksomme på, hvordan dette medie bliver brugt af børn
    • Betalingssider som betalingsspil på Facebook og hasard-sider er ikke tilladte i klubben
    • Netværkssider med gratis spil er tilladt under forudsætning af, at der ikke spilles spil med anstødeligt sprog, sex og etiske dilemmaer
    • Download af gratis spil til computerne i ungdomsklubben skal godkendes af en voksen

    Der vil være aktiviteter, hvor vi anvender skærme, fordi det skaber deltagelses- og udviklingsmuligheder for medlemmerne. Digitale værksteder og aktiviteter kan begrundes i medlemmernes interesser og ønsker, og når det bruges på en hensigtsmæssig måde, kan digitale aktiviteter skabe rum for interessedrevne, sjove, kreative og fællesskabende aktiviteter og lege. Det kan for eksempel være EVO tags, dans, musik, 3D printer og programmering.

    Alle klubmedlemmer kan frit medbringe alle former for medieværktøjer med bevidstheden om, at alt medbragt udstyr er på eget ansvar. Medbragt medieudstyr skal bruges hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med reglerne og de lokale retningslinjer.

    Det er et forældreansvar, hvad der er installeret på medbragte telefoner, computere og konsoller.

    I Højbjerg Fritidsklub guider vi vores medlemmer til en ansvarlig og fornuftig tilgang til sociale medier, gaming og skærmforbrug. Men vi ser det som et fælles ansvar, hvor vi opfordrer forældrene til at involvere sig i børnenes brug af digitale medier, herunder til- og fravalg af sociale medier, sprogbrug, samt norm og etik.

    Giv os gerne feedback på AULA, så vi ved hvad dit barn fortæller derhjemme. Er det godt med begrænsninger af leg og fællesskab, eller er det bare træls? Vi vil altid gerne høre fra dig, og hvad du tænker om vores tiltag.

    Vi oplever et øget forældreønske om et mobilforbud i klubben.

    Som en del af Børn og Unge, Aarhus Kommune, har vi fået en politisk bestilling på af en opgave, hvor vi skal arbejde med digitale fællesskaber.

    I den byrådsbesluttede plan for fritids- og ungdomsskoleområdet står der:

    ”UngiAarhus bidrager til at understøtte og klæde børn og unge på til at kunne begå sig digitalt. Derfor arbejder UngiAarhus fritidspædagogisk med at skabe muligheder for, at børn og unge oplever at kunne deltage og udtrykke sig på nettet på en måde, der fremmer konstruktive fællesskaber.”

    Og det står der blandt andet noget om i Aarhus Kommunes Børn og Unge-politik og den fritidspædagogiske vision for UngiAarhus.

    I vores mobilpolitik forholder vi os til anbefalinger fra STUK, "Forstå børn & unges digitale hverdag" fra Center for Digital Pædagogik og "Skærmtid for børn" fra Skærmguiden.

    Læs anbefalingerne fra Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK)

    Læs Forstå børn og unges digitale hverdag fra Center for Digital Pædagogik

    Læs Skærmtid for børn fra Skærmguiden

    Vi har haft inddragelsesprocesser med vores medlemmer og klubråd. Derudover har vi været i dialog med flere af vores medlemmers forældre, og lavet en spørgeskemaundersøgelse til forældregruppen til yderligere kvalificering af klubbens mobilpolitik.

    Derfor er der ikke mobilforbud, men en begrænset mobiltid i klubben, hvor der er mulighed for at personalet er opsøgende og nysgerrige efter, hvad medlemmerne er optaget af, og hvordan deres færden er på de digitale medier. Her er mulighed for at drøfte spil, apps, sociale medier, digitale vaner og adfærd.

    Baggrund for politikken:

    • Vi oplevede mange børn sidde for sig selv - begravet i skærme
    • Nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og Børne- og Undervisningsministeriet
    • Vi har oplevet det sværere at motivere til deltagelse i aktiviteter og fællesskaber
    • Et stigende fokus på børns digitale liv fra forældre, politikere og samfund

    På nuværende tidspunkt har vi defineret en regel om, at ALLE mobiler skal være i tasken frem til klokken 15.45.

    Hvis der skal laves ”gå hjem”-aftaler eller andet, så skal medlemstelefonen benyttes.

    Mellem 15.45 og 17.00 er det tilladt at sidde med sin telefon i hyggerummet. Men her er der lagt op til at spille sammen og ikke til at være på sociale medier.

    En dag om ugen er der fri telefon/spilletid i hyggerummet, og vi stræber efter, at der er en voksen til stede i lokalet.

    Ungdomsklubben har ikke en mobilpolitik, men er i løbende dialog med de unge.

    I fortsat proces

    Vi sigter efter en løsning der sikrer, at vi kan arbejde med det store, brede børnefællesskab og alsidige analoge aktiviteter, som samtidig sikrer, at børnene ikke stemmer med fødderne og går hjem og spiller i stedet. Derfor er vores mobilpolitik under kontinuerlig udvikling, da det er et emne der fylder meget, både for medlemmer, forældre og pædagoger.

    Man må gerne ringe til en forælder eller lave aftaler med venner; men så pakker man telefonen væk igen. Klubben har en medlemstelefon, hvor de altid kan ringe fra, og som du som forælder kan ringe til.

    I den forbindelse kunne vi i klubben godt tænke os, at du derhjemme bakker op om vores mobilpolitik ved at gøre følgende:

    • Hvis du skal have fat i dit barn, opfordrer vi dig til at:
      • Ringe på medlemstelefonen +45 41 85 65 80 eller på +45 40 58 70 95 (fritidsklub) og +45 41 85 53 87 (ungdomsklub), hvis du skal tale med en voksen
      • Lave klare aftaler med dit barn om, hvornår de eventuelt skal gå hjem fra klub
      • Først at ringe/skrive til børns telefoner efter klokken 15.45

    Det er som udgangspunkt en forælderopgave at indgå aftaler med jeres børn om at anvende af mobile enheder og sociale medier. Vi beder børnene om at pakke deres telefoner væk, men vi agerer ikke mobilpoliti og jagter dem, der forsøger at snyde. Det er et fælles ansvar, og så vil vi kontakte hjemmet, hvis det bliver et problem.

    Klubben vil dog altid arbejde på at løsningen af konflikter via digitale medier såvel som i andre konflikter. I tilfælde af at vi får viden om mobning på de sociale medier mellem klubbernes medlemmer, eller andre forhold som påvirker den enkelte negativt, vil vi håndtere det som absolut ikke acceptabelt i fællesskabet, og du som forælder vil blive kontaktet.

    Data fra myndigheder og anerkendte interesseorganisationer

    Vi trækker på viden fra Sundhedsstyrelsen, som blandt andet anbefaler at skærmen ikke må komme til at fylde for meget i børn og unges liv, da det kan spænde ben for andre lige så betydningsfulde oplevelser i livet.

    Herunder socialt samvær IRL og fysisk aktivitet.

    Derudover læner vi os op ad Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som blandt andet arbejder for at skabe fagligt stærkere klubber og har udarbejdet anbefalinger for “skærmbrug i fritidstilbud”.

    Samtidig bruger vi data fra Center for Digital Pædagogik, som har ekspertise indenfor børns digitale liv, vaner og tendenser på sociale medier og gaming.

    Sidst opdateret: 8. august 2025