Mobilpolitik for fritidsklubben i Klub Strand
I klubben har vi en politik for, hvordan vores medlemmer må bruge mobiltelefoner og andre enheder. Her kan du læse mere om vores retningslinjer.
På siden bruger vi ordet mobiltelefon. Retningslinjerne gælder egentligt for alle skærme, som vores medlemmer selv har med. Det er for eksempel også ipads, computere og chromebooks.
Når man efter skoletid får udleveret sin mobiltelefon, skal den i klubtiden ligge i tasken og forblive i tasken frem til klokken 15.00. Der er altså mobilfri tid i klubben frem til klokken 15.00.
Vi kan godt forstå, hvis man lige hurtigt kigger på for eksempel beskeder på mobiltelefonen, når man får den udleveret efter skole; men derefter skal den i tasken, hvis man skal i klub.
Vi vil gerne have, at mobiltelefonen er i tasken og ikke i lommen, hvor den nemt kan være en distraktion.
Hvis man har brug for at ringe hjem, kan man godt tage mobiltelefonen frem og gå ud på gangen for at ringe - eller låne klubbens telefon.
Der kan også forekomme tidsbegrænsning under aftenåbning alt afhængig af, hvad der er på programmet.
Mobiltelefoner er aldrig fremme under aftensmad.
Vil man efter klokken 15 gerne bruge sin mobiltelefon, så skal det foregå i ”basen” - altså klubbens hjerterum.
Vi vil gerne have, at det foregår i det store fællesskab og i overskuelighed, i stedet for at man ”gemmer sig” i afkroge rundt omkring.
I krea-lokalet kan man anvende mobiltelefonen til at søge inspiration fra internettet til en kreativ aktivitet.
Mobiltelefonen skal ikke være et middel til at isolere sig; men i stedet underbygge fællesskaber. Lad være med at sidde alene med mobilen - vi er i klub for at være sammen.
Det er for eksempel okay at benytte mobiltelefonen til at understøtte fællesskab i klubben omkring et spil, et samtaleemne, en TikTok-dans med mere.
I klubben har vi ”dagstavlen”, hvor dagens vokseninitierede aktiviteter står med både tekst og piktogram samt et billede af den tilknyttede voksen.
Vi bestræber os blandt andet på, at der hver dag er en bevægelsesaktivitet. Af og til vil der også være en digital aktivitet som for eksempel kahoot-quiz, hvor mobiltelefoner er en del af aktiviteten. Vi opfordrer medlemmene til at orientere sig på ”dagstavlen”.
Derudover opstår alle dagens (og gerne børneinitierede) aktiviteter og fællesskaber spontant - man for er eksempel altid velkommen til at låne en bold, et brætspil eller lignende.
Denne aldersgruppe vil sandsynligvis opleve alt dette som meget restriktiv, og de er også bedre til at selvregulere deres mobiltelefonbrug.
Derfor er det muligt for 6. årgang at bruge mobiltelefon før klokken 15.00; men kun i en bestemt zone og dermed ikke foran næsen på alle medlemmerne fra 4. og 5. årgang.
Nichen foran madkundskab er udnævnt til 6. årgangs mobilzone.
Enkelte børn kan have brug for en pause med sin mobiltelefon, ipad eller lignende før klokken 15.00.
Det vil være muligt i ”gardin-nicherne” eller i hemsen inde i ”basen”. Vi aftaler undtagelser med de berørte forældre og børn.
De voksne er selv gode rollemodeller og er ikke på mobiltelefonen i arbejdstiden.
Det kan være, der kommer et arbejdsmæssigt opkald, men vi er for eksempel ikke på sociale medier eller andet, som kan forstyrre det fysiske fællesskab.
Hvornår er der mobiltid?
Når man efter skoletid får udleveret sin mobil, skal den i klubtid lægges i tasken og forblive i tasken frem til kl. 15. Der er altså mobilfri tid i klubben frem til klokken 15.00.
Vi kan godt forstå, hvis man lige hurtigt kigger på mobilen på vej ud af klasselokalet, når man får den udleveret efter skole, men derefter skal den i tasken.
Der kan også forekomme tidsbegrænsning under aftenåbning alt afhængig af, hvad der er på programmet. Mobiler er aldrig fremme under aftensmad.
Mobilzone
Vil man efter klokken 15.00 gerne bruge sin mobil, skal det foregå i ”basen” - altså klubbens hjerterum.
Vi vil gerne have, at det foregår i det store fællesskab og i overskuelighed, i stedet for at man ”gemmer sig” i afkroge rundt omkring.
I krea-lokalet kan man anvende mobilen til at søge inspiration fra internettet til en kreativ aktivitet.
Indhold på mobilen
Lad være med at sidde alene med mobilen - vi er i klub for at være sammen.
Det er okay at benytte mobilen til at understøtte et fællesskab om et spil, et samtaleemne, en TikTok-dans med mere.
Vi evaluerer og reviderer klubbens mobilpolitik som minimum en gang årligt. Vi inddrager klubbens medlemmer og medlemsråd i evalueringen, og der kan eventuelt forekomme justeringer oftere end kun en gang om året.
Noter fra seneste evaluering i 2025:
- 4. årgang virker til at tage politikken godt til sig.
- Vi oplevede desværre en stigning i antal elever fra 5. årgang, som oftere valgte klubben fra og gik hjem efter skole på grund af mobilrestriktionerne.
- Vi har kun i begrænset omfang oplevet, at nogen ville omgå reglerne og gemme sig et sted med mobiltelefonen. Vi har ikke skullet være ”politimand” i overdrevent omfang.
- I løbet af skoleåret er der dog blevet flere end i begyndelsen, som ”glemmer”, at mobiltelefonen skal ligge i tasken, og som i stedet har den i lommen.
- Vi var nysgerrige efter, hvad der ville ske klokken 15.00, når mobiltelefonbrug er okay. Det viser sig, at det kun er et fåtal, som sætter sig med mobiltelefonen. Mange fortsætter deres engagement i den aktivitet, de er i gang med. Heldigvis ser vi næsten ikke medlemmer, som isolerer sig alene med mobiltelefonen – de bruger den mest i fællesskab.
- Vi vil være bedre til at inddrage 6. årgang i indretning af deres mobilzone.
Opfordringer til dig som forælder
Kære forælder
For at det skal lykkes bedst muligt, at mobilrestriktionerne bliver et godt tiltag, har vi brug for din hjælp og opbakning. Det skal være en linje, vi skal være fælles om, så Tal gerne med dit barn om, hvorfor mobilbegrænsning i klubben er et fornuftigt tiltag.
- Hjælp dit klubbarn med engagement i at overholde retningslinjerne.
- Vi ved fra tidligere og fra andre klubbers erfaringer, at nogle medlemmer ved indførelse af mobilrestriktioner simpelthen undgik klubben, i stedet gik hjem efter skole og/eller meldte sig helt ud af klubben. Bak op om, at dit barn kommer i klubben efter skole - trods mobilpolitik.
- Vi har af og til oplevet, at nogle medlemmer kan finde på at sidde med mobiltelefonen i krogene rundt omkring og uden for klubområdet. Bak op om, at dit barn ikke sætter sig et sted på eller uden for skolen med sin mobiltelefon i stedet for at komme i klub.
- Støt op om, at mobilen ikke skal udgøre en distraktion for dit barn - også efter klokken 15.00. Ring kun til dit klubbarn, når det er strengt nødvendigt. Du kan i øvrigt altid ringe til klubben, og så vil vi forsøge at hjælpe.
- Vi kan desværre ikke stå for at indsamle og udlevere mobiltelefoner. Bak op om, at dit barns mobil ligger i tasken frem til klokken15.00 - og ikke er i lommen eller i hånden.
UngiAarhus' digitale retningslinjer
I arbejdet med digitale medier arbejder UngiAarhus altid med børnene og de unge i centrum. Digitale medier en del af samfundet i dag, og gennem kvalificeret pædagogik understøtter UngiAarhus den digitale dannelse hos børn og unge. I vores arbejde med digitale medier inddrager vi børn, unge, forældre og samarbejdspartnere.
Fra den byrådsbesluttede plan for fritids- og ungdomsskoleområdet:
UngiAarhus bidrager til at understøtte og klæde børn og unge på til at kunne begå sig digitalt. Derfor arbejder UngiAarhus fritidspædagogisk med at skabe muligheder for, at børn og unge oplever at kunne deltage og udtrykke sig på nettet på en måde, der fremmer konstruktive fællesskaber.
I UngiAarhus ønsker vi, at forældre tager en aktiv rolle i debatten om børnenes og de unges digitale liv og bidrager til udarbejdelsen af lokale retningslinjer for digital pædagogik i enhederne.
I UngiAarhus anvender klubberne ikke videostreamingtjenester i henhold til gældende lovgivning.
Ved film i biografen foretager medarbejderne i klubben en pædagogisk vurdering af filmens indhold, aldersanbefaling med mere.
Klubben og klubbens medarbejdere må kun streame musik fra kunstnernes og pladeselskabernes egne Youtubeprofiler. Børnene og de unge kan streame musik fra deres egne enheder.
Vi har fokus på hensigtsmæssig brug gennem dialog og oplysning.
Det er ikke tilladt at besøge eller kommunikere på anstødelige/uetiske hjemmesider.
Gaming handler om leg, kammeratskab, kreativitet og fordybelse - præcis som alle andre aktiviteter.
Vi foretager altid en pædagogisk vurdering af det enkelte spil ud fra moral og etik.
Pædagogisk gaming er, når gaming er faciliteret af pædagoger med helt klare mål, hvor fokus kan være på kommunikation, samarbejde og praksisfællesskaber.
Alle klubafdelinger har udarbejdet lokale retningslinjer for brug af børnenes og de unges mobiltelefoner, tablets og andet relevant udstyr.
I udarbejdelsen af retningslinjerne er børnene, de unge og forældrene inddraget.
De lokale retningslinjer bliver i hver afdeling evalueret og revurderet en gang årligt.
Brug af eget udstyr i klubberne er på eget ansvar.
I den tidligere mobilpolitik i Klub Strand kørte vi uden en skarp begrænsning af mobiltelefoner; men lagde som voksne vægt på at være opsøgende, korrigerende og engagerede i medlemmernes mobilbrug. Ofte opstår der et godt fællesskab om de unges mobilbrug; men nogle gange kan det virke isolerende, og for meget mobilbrug går også ud over det større fællesskab og ud over tilslutning til alle de andre (analoge) pædagogiske aktiviteter.
Især efter sommerferien kan vi se en stigning i antallet af klubbørn, som sidder med deres mobiltelefoner. Vi var meget ambitiøse i arbejdet med børnenes fra- og tilvalg af mobiltelefoner; men de voksne kan ikke længere være tilstrækkeligt opsøgende og engageret i medlemmernes mobiltelefonbrug, når den er steget i omfang. Det er især det yngre segment af klubmedlemmer, der har brug for mobilretningslinjer som hjælp i deres fravalg.
I udarbejdelse af en mobilpolitik må vi læne os op ad det kommunale system og bestyrelsen for UngiAarhus Øst. Bestyrelsen har taget emnet op og har forholdt sig til Aarhus Kommunes Børne- og Ungepolitik, den fritidspædagogiske vision, anbefalinger fra Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet samt blandt andet til viden fra Center for Digital Pædagogik.
Der er lagt et spor for klubberne, som dækker ”den todelte opgave”: Klubberne skal på den ene side arbejde med digitale enheder og digitale fællesskaber og på den anden side arbejde med fysiske fællesskaber og reduktion af skærmtid. Vi kan altså ikke lave skærmfri klub; men vi skal sørge for reduktion af skærmtid.
Vi ser mobiltelefonen som en af de mest toneangivende og signifikante skærme i de unges liv, og vi bliver nødt til at forholde os til mobiltelefonbrug i klubben. Vi skal både begrænse brug og samtidig understøtte muligheder for digitale fællesskaber via mobiltelefonen.
Desuden er der også et stort forældreønske om at reducere mobiltelefonbrug i klubben. Både klubbørn (især vores medlemsråd) og klubforældre (forældremøde 25/9 2024) er taget med på råd inden formuleringen af den nye mobilpolitik. Det er netop en del af opgaven til klubberne om skærmpolitik, at vi ikke bare selv hurtigt laver nogle skærmregler; men køre en undersøgende proces, hvor både dataindsamling, forældreperspektiver og børneperspektiver tages i betragtning.
For nogen kan begrænsning virke for restriktiv og unødvendig. For andre kan det være svært at forstå, hvorfor vi ikke bare forbyder skærm og mobiltelefoner. Vi må henvise til Aarhus Kommunes Børne- og Ungepolitik og til de digitale retningslinjer i UngiAarhus, som beskriver, at vi som kommunalt fritidstilbud for børn og unge i alderen ti til 18 år hjælper børn og unge i deres digital dannelse - herunder anvendelse af mobiltelefonen.
Fordi den teknologiske og samfundsmæssige udvikling til stadighed er i rivende fart, kan det sagtens være, at retningslinjerne for klubberne vil ændre sig i fremtiden. Bestyrelsen vil tage emnet op igen efter behov.
Skærmbrug har været til diskussion i flere år og er af og til blevet aktualiseret på den helt store politiske dagsorden. Det kan munde ud i skærpelser, forbud og nye krav - det må tiden vise. Derfor kan det godt betyde, at vi i fremtiden vil forholde os anderledes.
I samarbejde med forældrene arbejder vi i UngiAarhus med digital pædagogik.
Vi ønsker at støtte og guide børnene og de unge i at færdes trygt og hensigtsmæssigt på sociale medier., som børnene og de unge har adgang til på deres enheder.