Mediepolitik i Mårslet Fritids- og Ungdomsklub
Vi er optaget af at skabe de bedste rammer for medlemmernes frie tid. Både med skærm og uden skærm. Læs mere om, vores retningslinjer
Vi ser det som en del, af et barns dannelse at lære at begå sig i en verden hvor skærmen fylder mere og mere. Derfor har vi forsøgt at lave en mediepolitik der både giver medlemmet mulighed for at begå sig uden skærm, men vi ligger også op til at skabe nogle retningslinjer der støtter barnet i at lære at begå sig i den digitale verden.
Vi ønsker at være en del af vores medlemmers hverdag. Vi ønsker at arbejde ud fra den forståelse at børnene og de unge ikke adskiller deres digitale liv, og deres fysiske liv. For dem er det blot deres liv. Derfor vil vi gerne skabe retningslinjer og rammer der hjælper dem med at stille spørgsmål, og tage bevidste valg om deres brug af skærm.
Vores retningslinjer
Her kan du læse vores retningslinjer for forskellige medier
Vores retningslinjer for brug af mobiltelefon i Mårslet Fritidsklub for 4. og 5.årgang er:
- Mobiltelefonen skal være i skoletasken i hele klubtiden.
Der tilbydes, som udgangspunkt, to gange om ugen mulighed for skærmcafe:
- Skærmcafe er et pædagogisk rum, hvor vi giver de unge lov til at bruge de små skærme socialt sammen med andre.
- Derfor er det ikke tilladt at scrolle løs uden omtanke for, hvad der bliver set. Det er tilladt at spille forskellige spil, hvor medlemmet spiller mod nogen i rummet, dansevideoer, at spille sammen på en skærm og så videre.
Hvis telefonen skal benyttes til korte opkald, for eksempel kommunikation til hjemmet, så skal det ske i køkkenet.
Hvis medlemmerne bruger telefonen som et pædagogisk redskab til eksempelvis film, dans, kreative idéer, så er det en mulighed, hvis det er aftal på forhånd med en pædagog.
Vores retningslinjer for brug af mobiltelefon/små skærme i Mårslet Ungdomsklub - 6. til 9. årgang er:
- Telefonen må ikke benyttes i tidsrummet 14.30 til 15.30
- Telefonen må ikke benyttes under måltider
I ungdomsklubben vil vi gennem undersøgelser, spørgsmål med mere være med til at gå ind i den del af de unges liv, der foregår på skærmen.
Det kunne være at undersøge skærmtid, udarbejde en analog foto væg og meget mere. Vi ser det som en del af vores pædagogisk arbejde at være nysgerrige efter og søge dialog om, hvad der foregår i de digitale fællesskaber.
I klubben ser vi gaming som en værdifuld aktivitet på linje med klubbens øvrige tilbud. Gaming fremmer leg, fællesskab, samarbejde, kreativitet og fordybelse - og fungerer for mange som en måde at få relationer på og være en del af et fællesskab.
Pædagogisk fokus
Vores tilgang til gaming bygger på tre centrale aspekter:
- Socialt: Børn og unge opbygger relationer gennem samarbejde og dialog.
- Motorisk: Spil giver mulighed for kropslig aktivitet på en engagerende måde.
- Personligt: Gaming kan styrke selvværd og give børn en oplevelse af mestring.
Gaming i klubben handler ikke kun om spillet; men også om fællesskab, demokratiske beslutninger og udvikling af sociale kompetencer. Vi prioriterer spil, der kræver samarbejde og kommunikation, og som understøtter relationer på tværs af alder og grupper.
Formål
Målet er, at gaming styrker børns og unges relationer og bidrager positivt til fællesskabet i klubben - både i og uden for spilrummet.
Rammer og regler i fritidsklubben
Matrix: Vi tilbyder Matrix to til tre gange om ugen i fritidsklubben. Vi ser det som dit ansvar som forælder at lave aftaler med dit barn om, hvor meget de må deltage i Matrix. Tag endeligt kontakt til klubben, hvis du har ønsker til dit barn. Det kan for eksempel være, at dit barn kun skal være i matrix en gang om ugen. Vi tilpasser spilletid til spillets natur.
Rammer og regler i ungdomsklubben
Gameren: Vi arbejder med et brugerbestyret gamerrum, hvor det er en gruppe af unge, der under kyndig vejledning af en voksen, opsætter regler, er sammen om at vedligeholde, lave aktiviteter i rummet og så videre.
Vi opfordrer til, at børn spiller sammen og på tværs af klassetrin. Derfor tillader vi kun multiplayerspil.
Rummet er åbent og tilgængeligt.
Vi arbejder aktivt med at udvikle en sund digital kultur og webetik, og alle spil vurderes ud fra både PEGI-aldersmærkning og pædagogiske overvejelser. Vi behandler nye spilforslag i fællesskab med børnene.