Gå til hovedindhold

Midtbyklubbens digitale retningslinjer

I Midtbyklubben vil vi understøtte alle positive fællesskaber. Derfor har vi fokus på hensigtsmæssig brug af digitale medier

Indhold

    Vi har en stor opmærksomhed på den pædagogiske tilgang til digital dannelse. Vi skal arbejde med digitale fællesskaber, med fysiske fællesskaber og bedre skærmtid.

    I Midtbyklubben er vi optaget af at understøtte alle positive fællesskaber - både fysiske og digitale. Vi er nysgerrige efter at vide, hvordan vi kan arbejde med narrativet ”bedre skærm” i stedet for ”mindre skærm”. Derfor forholder vi os til at lave inkluderende aktiviteter både med og uden skærm.

    Som en del af Børn og Unge, Aarhus Kommune, har vi fået en politisk opgave, hvor vi skal arbejde med digitale fællesskaber. Læs mere i vores Børne- og Ungepolitik, og den fritidspædagogiske vision for UngiAarhus.

    Læs vores Børne- og Ungepolitik
    Læs vores fritidspædagogiske vision i UngiAarhus

    I Midtbyklubben har vi forholdt os til anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Forstå børn & unges digitale hverdag fra Center for Digital Pædagogik og Skærmtid for børn fra Børns Vilkår.

    Læs "skærmbrug i fritidstilbud" fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet Læs mere hos Center for Digital Pædagogik Læs Børns Vilkårs skærmguide

    Vi holder os løbende opdaterede om undersøgelser og data omkring børn og unges digitale liv og skærmforbrug.

    Og vi er bevidste om, at dette felt hele tiden bliver udbygget med ny viden. Derfor er retningslinjer herunder også er et udtryk for, hvordan vi tolker vores opgave i klubben netop nu - med mulighed for at vi kan tilpasse eller ændre retningslinjerne, når vi får ny viden eller nye erfaringer.

    Midtbyklubbens skærme

    • Playstation: 30 minutters spilletid
    • Computere: 45 minutters spilletid
    • Ingen tv/film på skærme
    • Vi motiverer til aktivitet - nogle gange ved at lukke vores skærme ned 

    Børnenes egne skærme

    Chromebooks

    • Børnene og de unges Chromebooks skal blive i skoletasken, medmindre de laver lektier

    Mobil og ipad

    • Vi har ikke forbud mod mobiler; men en pædagogisk tilgang til, at børnene og de unge inviteres med i fysiske fællesskaber, og vi bestræber os på, at de ikke sidder alene med en skærm,
    • Fra 1. august til 1. september 2025, bedes alle nye medlemmer lade mobil/ipad være hjemme eller i tasken (mobil kan bruges efter aftale),
    • Vi forholder os til børns oplevelser på sociale medier, apps og brug af mobil,
    • Under spisning: ingen brug af mobil,
    • Under aktivitet: mobil bruges ikke, medmindre det er en del af aktiviteten.

    Guide til dig som forælder

    • Installér eventuelt apps, der kan give begrænset tid på mobilen,
    • Lad eventuelt mobilen blive hjemme, vi har en klubmobil, man låne,
    • Det er dig som forældre, der har ansvar for hvilke apps eller spil dit barn kan bruge på private skærme,
    • Forhold dig til dit barns digitale liv. Tal med dem om oplevelser og brug,
    • Lav aftaler med dit barn, så de er mindre afhængige af mobiler i klubtid. Hvis der er særlige hensyn, så kontakt os.

    Digitale retningslinjer

    I arbejdet med digitale medier arbejder UngiAarhus altid med børnene og de unge i centrum. Digitale medier en del af samfundet i dag, og gennem kvalificeret pædagogik understøtter UngiAarhus den digitale dannelse hos børn og unge. I vores arbejde med digitale medier inddrager vi børn, unge, forældre og samarbejdspartnere. 

    Fra den byrådsbesluttede plan for fritids- og ungdomsskoleområdet:

    UngiAarhus bidrager til at understøtte og klæde børn og unge på til at kunne begå sig digitalt. Derfor arbejder UngiAarhus fritidspædagogisk med at skabe muligheder for, at børn og unge oplever at kunne deltage og udtrykke sig på nettet på en måde, der fremmer konstruktive fællesskaber. 

    Læs plan for fritids- og ungdomsskoleområdet

    I UngiAarhus ønsker vi, at forældre tager en aktiv rolle i debatten om børnenes og de unges digitale liv og bidrager til udarbejdelsen af lokale retningslinjer for digital pædagogik i enhederne. 

    I UngiAarhus anvender klubberne ikke videostreamingtjenester i henhold til gældende lovgivning. 

    Ved film i biografen foretager medarbejderne i klubben en pædagogisk vurdering af filmens indhold, aldersanbefaling med mere. 

    Klubben og klubbens medarbejdere må kun streame musik fra kunstnernes og pladeselskabernes egne Youtubeprofiler. Børnene og de unge kan streame musik fra deres egne enheder. 

    Vi har fokus på hensigtsmæssig brug gennem dialog og oplysning.

    Det er ikke tilladt at besøge eller kommunikere på anstødelige/uetiske hjemmesider.

    I samarbejde med forældrene arbejder vi i UngiAarhus med digital pædagogik. 

    Vi ønsker at støtte og guide børnene og de unge i at færdes trygt og hensigtsmæssigt på sociale medier., som børnene og de unge har adgang til på deres enheder. 

    Gaming handler om leg, kammeratskab, kreativitet og fordybelse - præcis som alle andre aktiviteter. 

    Vi foretager altid en pædagogisk vurdering af det enkelte spil ud fra moral og etik. 

    Pædagogisk gaming er, når gaming er faciliteret af pædagoger med helt klare mål, hvor fokus kan være på kommunikation, samarbejde og praksisfællesskaber. 

    Alle klubafdelinger har udarbejdet lokale retningslinjer for brug af børnenes og de unges mobiltelefoner, tablets og andet relevant udstyr. 

    I udarbejdelsen af retningslinjerne er børnene, de unge og forældrene inddraget. 

    De lokale retningslinjer bliver i hver afdeling evalueret og revurderet en gang årligt. 

    Brug af eget udstyr i klubberne er på eget ansvar. 

    Sidst opdateret: 1. juli 2025