Velkommen til Tilst Fritidsklub
Her kan forældre og nye medlemmer læse mere om, hvordan det er at gå i Tilst Fritidsklub
For at lave en god og tryg overgang til at starte i klub, så har vi følgende tiltag inden sommerferien:
Løbende kommunikation på aula, besøgsdage i klub i samarbejde med skole og SFO, forældrekaffe med information, direkte kommunikation med forældre til børn fra lillegruppe med mere.
Vi er i tæt dialog med SFO og skole, om at lave den bedste introduktion til fritidsklubben. Derfor vil SFO og lærerne deltage i besøgsdagene, og klubpersonalet koordinerer med SFO-personale om børnegruppen.
Vi glæder os til at se dig.
Med venlig hilsen
Nabil, Pia, Lise, Kristoffer, Christine, Imad og Ulrik
Dit barn kan begynde i fritidsklubben torsdag d. 1. august.
Klubben har ferieåbent fra torsdag den 1. august til fredag den 9. august fra klokken 9.00 til 15.30. Programmet for vores ferieåbent vil fremgå af aula.
Erfaringsmæssigt starter de fleste nye medlemmer i klub, når skolen begynder mandag den 12. august. Hvis dit barn har brug for morgenpasning indtil klubben åbner klokken 9.00, så skal du aftale det med SFO. En af vores pædagoger vil så hente de børn, som har morgenpasning i SFO klokken 9.00 ved SFO'en.
I uge 33 og 34 vil der være et særligt fokus på at skabe en god opstart for de nye medlemmer. Vi vil løbende fortælle de nye medlemmer om, hvordan det er at gå i klub, vores aktiviteter, mad og ture med mere. Der vil også være introaktiviteter med fokus på at ryste de nye og nuværende medlemmer sammen, og at alle børn er en del af et fællesskab.
Når dit barn går i fritidsklub, er der andre rammer, end børnene er vant til fra SFO. Men dem lærer de erfaringsmæssigt hurtigt - indenfor 2 til 4 uger.
For eksempel skal man ikke krydse sig ind eller ud af klubben. Det betyder, at du som forælder skal lave aftaler med dit barn om, hvornår de eksempelvis skal gå hjem eller til sport. Erfaringsmæssigt lærer børnene hurtigt selv at tage ansvar for egen dag; men vi er opmærksomme på, at det er en ny rammer for børnene og at du som forælder i starten har brug for at vide, hvordan dit barn klarer denne overgang.
Alle børnene får en kontaktpædagog, som har til opgave at have opmærksomhed på barnets trivsel generelt, det at være en del af et fællesskab og at tilpasse sig det nye fritidstilbud. Pædagogerne skal nok understøtte dette i opstarten, og de kan altid give dig en tilbagemelding på, hvordan dit barn har det og klarer det nye.
Hvis du, som forælder, gerne vil lave en særlig aftale med klubben om dit barns komme- og gå-tider og trivsel, er du velkommen til at kontakte os og lave en aftale. Vi lægger i uge 33 en liste ud på aula med, hvem der er kontaktpædagog for dit barn. I august måned laver vi en henteordning, hvor en pædagog fra klubben henter børnene på skolen ved deres klasse.
Du kan altid kontakte jeres kontaktpædagog eller en anden pædagog, hvis der er noget, du har behov for at tale med os om.
Ligeledes vil vi kontakte dig, hvis der skulle opstå et behov i forbindelse med dit barn. Dit barn får mindst en trivselssamtale om året eller efter behov. Her taler pædagogen og barnet om, hvordan det er at gå i klub, og hvordan dit barn generelt trives. Der afsættes i efteråret to uger, hvor du som forælder kan booke en klub/hjemsamtale med kontaktpædagogen.
Mandag: 13.30-17.30
Tirsdag: 13.30-17.30
Onsdag: 13.30-17 - aftenåbent 17.00-20.00
Torsdag: 13.30-17.30
Fredag: 13.30-17.00
Ferieåbent og lukkedage vil fremgå af aula
Forældrebetaling:
Det koster 872 kroner om måneden at gå i fritidsklub
Fritidsklubben har en sundhedspolitik, hvor der er fokus på, at medlemmerne ikke må nyde slik, sodavand med mere på klubbens matrikel. Hvis dit barn må gå i lokale forretninger og handle andre varegrupper end nævnte, er det en aftale, som du skal lave sammen med dit barn.
Når der laves mad i klubben, inddrages medlemmerne i hele processen, og de kan derfor være med til at handle ind på klubbens vegne. Det har i mange år fungeret rigtigt godt og er en god læringsproces i at planlægge og at lave mad.
På ture ud af huset for eksempel til biograf, bowling, KBH-tur må man gerne medbringe lidt lommepenge til en sodavand og noget slik (ikke energidrikke). Her laver du, som forælder, en vurdering og en aftale med dit barn; men lav gerne en aftale om, at der ikke er tale om eksempelvis en hel liter cola eller flere poser chips.
Det koster 50 kroner om måneden at være med i klubbens madordning.
Det betyder, at dit barn hver dag kan få en bolle og et stykke frugt og mad, når vi har aftenåbent. Der er kun spisning onsdag aften, hvis det fremgår af aktivitetsplanen for aftenåbning.
Dit Barn kan også med kantinekort vælge at købe en bolle eller et stykke frugt efter behov og dermed ikke være en del af madordningen.
Betaling til madordning, tilmelding og betaling til ture ud af huse foregår ved at barnet bruger sit kantinekort i klubben.
Du kan også betale for dit barn online. Hvis dit barn ikke har et kantinekort eller har mistet det, er det vigtigt, at du får bestilt et nyt. Ellers kan dit barn ikke betale for mad eller tilmelde sig ture ud af huset.
Dit barn har nu en alder, hvor vi sandsynligvis ikke har den store kontakt med forældrene.
- Derfor må du meget gerne kontakte os, hvis der er noget, vi kan gøre anderledes eller Du for eksempel har en god ide til gavn for klubbens medlemmer.
- Når der er længerevarende ture ud af huset, så forventer vi, at børnene har fået mad, er udhvilede og har ”madpakke” med. Uden mad og drikke – dur helten ikke ☺
- Der vil nogle få gange være brug for forældrekørsel til arrangementer ud af huset for at spare udgiften til leje af busser.
- Aftal med dit barn, om de må gå i Fakta i klubtiden, og hvad de må købe. Vores sundhedspolitik er dog stadigvæk gældende. Læs mere under Slik, sodavand, chips, energidrikke og så videre
Du kan søge om økonomisk tilskud til forældrebetalingen på Borger.dk.
Når dit barn er optaget i Tilst Fritidsklub, kan du ansøge på Borger.dk
Hvis dit barn har modtaget fripladstilskud til SFO i foråret 2024, tildeles barnet automatisk fripladstilskud igen for resten af 2024 i fritidsklubben.
Husk at ansøge om en ny friplads til den 1. januar 2025 og hvert år efterfølgende. Når man har friplads på forældrebetalingen, så har barnet også friplads på forbrug af mad om eftermiddagen og materialer i et vist omfang i klubben.
Ture til biograf, badeland, bowling med videre er også en del af fripladsordningen. Dog kan der være deltagerbetaling alt efter, hvor meget en aktivitet koster.
Vi prioriterer at have et forældreråd og vil rigtig gerne have forældre med fra den nye 4. årgang.
Så kontakt gerne Pædagogisk Leder Ulrik Jørgensen for nærmere information eller deltagelse i forældrerådet.
Vi bruger aula til at kommunikere med dig, ligesom du kender det fra skole og dagtilbud.
Brug Aula og hold dig opdateret med beskeder, aktiviteter, månedsplan og åbne-/lukke-/feriedage. Husk at udfylde stamkort og tilladelser på aula. Der er især fire tilladelser, som er vigtige, at du tager stilling til:
- information om aktiviteter og tilladelse - til at køre med klubbus
- tilladelse til cross
- tilladelse til svømmehal
- tilladelse til sejlads med RIB-båd
Bemærk:
At vi ikke kan modtage og svare på henvendelser fra forældre på aula, før jeres barn er meldt ind i klub. Lige nu får vi hjælp af skolen til at lægge materiale op.
Når I skal skrive til en medarbejder i klubben, skal I huske at skifte til Tilst fritidsklub i rullemenu/pil øverst i højre hjørne.
Følg vores Facebookside Tilst Fritidsklub UngiAarhus for gode billeder fra hverdagen i klub.
Ps. Vi må ikke bruge børnenes ansigter, så det bliver af sammenhæng og aktivitet.
Skriv til pædagogisk Leder Ulrik Jørgensen på ujo@aarhus.dk eller ring til klubben på 23 84 48 87.
Vores adresse er Haurumsvej 14, 8381 Tilst.
Tilst Fritidsklub
EAN 5798005777472
Åbningstider
Mandag 13.30-17.30
Tirsdag 13.30-17.30
Onsdag 13.30-20.00
Torsdag 13.30-17.30
Fredag 13.30-17.00
Haurumsvej 14
8381 Tilst
Telefon:
+45 23 84 48 87