Gå til hovedindhold

Digitale retningslinjer for Harlev MidtPunkt

Børn og unges digitale verden samt de unges generelle trives er to emner, der er stort fokus på og bestemt også i klubregi. Læs mere om vores arbejde og retningslinjer

Indhold

    Holdningerne til de to emner er generelt meget diverse og uigennemsigtige.

    Vi har derfor været i en længerevarende proces med at justere, kvalificere og udarbejde vores lokale digitale retningslinjer for Harlev MidtPunkt.

    Vi har været i en undersøgende fase, hvor vi har afdækket brugerbaserede holdninger og behov gennem spørgeskemaer til forældre og medlemmer. Vi har selv indsamlet data via observationer og gjort os erfaringer via prøvehandler for at  kvalificere vores digitale retningslinjer.

    Vi har arbejdet tværgående med andre klubber om de to emner for at søge andre input og holdninger til videre inspiration. Derudover har vi haft to oplægsholdere i form af Marlene Charlotte Larsen, Ph.d. og lektor i sociale medier ved Institut for Kommunikation & Psykologi ved Aalborg Universitet, samt Jonas Ravn, Cand. Mag. Medievidenskab, som arbejder for Center for Digital Pædagogik.

    De to oplægsholdere præsenterede os for de nyeste undersøgelser og det nyeste data om unges digitale liv og digitale trivsel.

    Alt dette danner rammen og udgangspunktet for vores lokale digitale retningslinjer for Harlev MidtPunkt Fritids- og Ungdomsklub. Vi er opmærksomme på, at retningslinjerne ikke er statiske og vil være i konstant bevægelse, da ungdomskulturen og teknologien hele tiden flytter sig. Derfor vil vi løbende evaluere, revurdere og justere vores retningslinjer.

    Vi har valgt at inddele vores lokale digitale retningslinjer i to områder: brug af mobil og generelt brug af skærm som for eksempel computer og konsol.

    Brug af mobil og andre skærme i klubben

    Vores overvejende grundlag for følgende beslutninger tager udgangspunkt i, at vi ser mobiltelefon og brug af den som et overordnet forældreansvar.

    Det er dig som forælder, der har købt den unges mobil og har råderetten til at bestemme og definere dit barns brug af den. Det er både hvad angår skærmtid og også hvilke spil, apps og platforme, som det enkelte barn må bruge.

    Vi anbefaler dog, at du som forælder følger de råd og retningslinjer som for eksempel Børns Vilkår har om aldersgrænsen - det vil sige, at man er minimum 13 år for at være på Instagram, snapchat med videre. Og at du som forælder selv er undersøgende og følger udviklingen af de unges digitale kultur.

    Det betyder ikke, at vi fralægger os et ansvar for vores medlemmers fortsatte trivsel og adfærd digitalt, men derimod lægger vi op til et samarbejde og en dialog mellem klub og dig som forælder. Du kan læse mere om det senere.

    Vi har følgende regler gældende for mobilbrug i klubben:

    Vi har ikke tidsbegrænsning eller mobilfrie dage i klubben. Det er et bevidst valg, da vi gerne vil være der for de unge og være en aktiv medspiller i deres digitale dannelse og være faciliterende, når det kommer til digitale øvebaner.

    Vores erfaringer fra tidligere tiltag i form af mobilfri zoner samt vores medlemmers svar fra spørgeskemaerne indikerer, at et forbud eller restriktioner vil påvirke fremmødet markant. Vi vil hellere have dem i klubben, så vi har en finger på pulsen og kan spotte og hjælpe til med de udfordringer vores medlemmer står i i deres digitale liv.

    • Vi forventer, at børn ikke bruger deres telefoner, når vi spiser, og når der gives kollektive beskeder
    • Ved aktiviteter, som ikke involverer en telefon, forventer vi, at vores medlemmer ikke har mobilen fremme
    • Vi kan ved særlige tilfælde og ved visse aktiviteter indsamle vores medlemmers telefoner, så der er ro og fuld fokus på aktiviteten
    • Vi kan i forudbestemte sammenhænge have mobilfrie dage for eksempel, hvis vi afholder udedag eller lignende

    Vi har følgende regler gældende for andre skærme i klubben - computer/konsol:

    • Man har en times skærm i klubben, medmindre vi vurderer et pædagogisk hensyn
    • Det enkelte medlem skal skrive sig på og booke en tid til enten computer eller konsol. Det er et medarbejderansvar at tjekke op på tilmeldingslister og sørge for, at reglen bliver overholdt
    • Vi udbyder kun spil til konsollerne, som har en social kontekst. Det vil sige spil, hvor man spiller sammen med andre og ikke alene
    • Vores medlemmer må spille de spil, som de har en konto til. Det er op til den enkelte forælder at tage stilling til, hvilke spil ens barn må have konto og adgang til
    • Der er visse spil og genrer inden for spil, som det ikke er tilladt at spille i klubben. Det er blandt andet et spil som GTA , der ikke er tilladt. Spil med overdreven vold og blod, som er sexistiske, uhyggelige eller indeholder krænkende indhold og sprogbrug tillades ligeledes ikke
      Der kan være undtagelser, hvis der er et særligt pædagogisk argument for det - for eksempel Counter Strike som E-sportshold, der faciliteres af en voksen. Her er det et pædagogisk redskab til fremme af social trivsel med mere. Vi, som voksne, vurderer som udgangspunkt om et spil overholder vores ovenstående kriterier

    Baggrund for udarbejdning af vores digitale retningslinjer

    Som tidligere beskrevet er vores nuværende digitale retningslinjer skabt på baggrund af egne erfaringer og prøvehandlinger, lokalt indsamlet data og observationer, sparring med andre klubber, oplæg og dialog med eksperter på området samt anbefalinger og konklusioner fra større undersøgelser som Red Barnet, Trivselskommissionens rapport anno 2025 og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.  

    Vi er blevet bekræftet i, at vores rolle ikke er at være forbudsskabende og overordnet begrænsende i skærmbrug i klubben, men derimod at være imødekommende, opdateret og guidende rollemodeller. Vi skal kunne gå i dialog med vores medlemmer om deres digitale verden og deres ageren i den. Ligeledes skal vores medlemmer se os som relevante og opdateret, så vi også forstår deres verden og sprog. 

    • Voksne som digitale rollemodeller
    • Udskyd børns mobildebut til de er fyldt 13 år
    • At der skabes en bedre balance i børn og unges digitale og analog liv
    • At bevægelse, søvn, ro, fritidsaktiviteter, fællesskaber, fysisk samvær og fordybelse er vigtige faktorer som modvægt til det digitale liv
    • At vi er opmærksomme på afhængighedsskabende digitalt indhold og platform

    Vi har brug for at vores medlemmer kommer i klub, for at kunne understøtte deres trivsel og udvikling. Vi har brug for, at vi ser vores medlemmer og deres ageren på den digitale arena, så vi på den måde kan arbejde med den individuelle digitale læring og etik samt den enkeltes trivsel og udvikling. Vi tror på, at en tillidsfuld og tryg relation med vores medlemmer skaber det bedste fundament i arbejdet med digital dannelse og trivsel til gavn for en generel sund og positiv individuel udvikling på alle parameter.

    32 procent af børn og unge, der har oplevet krænkende adfærd digitalt, har ikke gjort noget ved det ifølge Red Barnet. 3 procent henvendte sig til en pædagog.

    ”Hvis børn og unge kun mødes af voksne som ikke anerkender digitale mediers tilstedeværelse, hvad skulle så motivere dem til at tale med en voksen om deres oplevelser?"
    -  Jonas Ravn - Center for Digital Pædagogik

    Der er et stort fokus på børn og unges mistrivsel, og det er relevant og rigtig vigtigt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet en undersøgelse med 80.000 unge 7. til 9. klasser, hvor formålet var at undersøge, om der var sammenhæng mellem mistrivsel og mængden af skærmbrug. Undersøgelsen viste, at mængden af skærmtid ikke hænger sammen med øget eller mindsket trivsel. 95 procent af de adspurgte svarede, at de har det godt eller rigtig godt. De unge havde et dagligt skærmforbrug i spændet mellem en til syv timer.

    Center for Digital Pædagogik kunne berette om, at der er meget stor sammenhæng mellem ikke at trives i den virkelig verden og mistrivsel i den digitale verden.

    Hele trivselsaspektet er ikke et nyt fokus for os i Harlev MidtPunkt. Vi har aktivt arbejdet med emnet i lang tid, i mange sammenhænge og på mange forskellige måder. Vi er dog blevet bekræftet i, at vores måde at arbejde med trivsel i den analoge verden har en stor afsmittende effekt på vores medlemmers trivsel i det digitale univers.

    Selvom vi ikke laver et decideret mobilforbud i klubben, men i stedet vælger at se klubben, som en aktiv medspiller i de unges digitale dannelse og en aktiv og opdateret samarbejdspartner til vores medlemmers forældre, er det vigtigt for os at understrege, at vi selvfølgelig er opmærksomme på vores medlemmers brug af mobiltelefon og andet skærmbrug i klubben.

    Vi vil altid reagere på uhensigtsmæssig adfærd, og adfærd der ikke tjener det enkelte medlems trivsel og udvikling. Det gælder i alle sammenhænge.

    Vi arbejder mere med en tilgang, der tager udgangspunkt i det individuelle holistiske. Det gør vi, da vi netop mener, at analog og digital trivsel hænger sammen. Peger dit etiske kompas generelt i den rigtige retning, så ved du også hvad der er god digital adfærd og etik. Er du som barn og ung i social trivsel og en del af et fællesskab, så vil du med stor sandsynlighed også være det digitalt og så videre.

    "Er det individuel underholdning på mobilen eller foregår det i en social kontekst?
    Udviklingen tyder på at vi i højere grad engagerer os med indhold frem for det sociale aspekt i den digitale verden”
    -Marlene Charlotte Larsen, Netword till Clustered Publics.

    Hvilke platforme benytter de?  

    Vi er opmærksomme på de digitale platformes design. De er primært lavet for at tjene penge. Algoritmer og afhængighedsskabende designgreb er en negativ præmis for mange af de digitale platforme.

    Mængden af skærm kontra den enkeltes generelle klubliv, interessefelt, sociale trivsel og udvikling?

    Hvis vi oplever en social marginalisering eller en rigid og smal aktivitetsramme, som hæmmer et alsidigt og udviklende klubliv, så handler vi. Her er det vigtigt med en tidlig indsats, hvor vi kontakter dig som forælder, og sammen bliver vi klogere på det problem, vi oplever i klubben. Så kan vi sammen lave en plan for, hvordan vi kan skabe et mere balanceret og udviklende klubliv for den unge. Ungeinddragelse i denne plan vil være et relevant greb.

    Vi bestræber os på at have et så bredt og attraktivt udbud af analoge aktiviteter, ture samt selvforvaltende aktiviteter som muligt, da det skal være en klar modvægt til de digitale valg. Vi har fokus på alt fra de legene aktiviteter som rollespil, de mange mangfoldige kreative aktiviteter i vores kreative værksted, en masse daglige bevægelsesaktiviteter som spænder enormt bredt - svømmehal, dansehold, lasertag, springhal, padeltennis, fodbold og bumberballs - til de mere alternative og klassiske aktiviteter som bål, madlavning, pigeklub, ridehold, nørdeklub, dj-skole, mini-challenge med mere.

    Vi har også aktiviteter med digitalt indhold. Det er alt fra E-sport, PokemonGo-ture, Tiktok-danseværksted, Pinterestinspiration i krea og Brawlstars turnering til for eksempel social gaming. I disse sammenhænge er det aktiviteter, der er faciliteret af en medarbejder, og som har sit afsæt i vores overordnende pædagogiske principper og fokuspunkter.

    Vi arbejder ud fra et mantra om, at vores aktiviteter skal give lige deltagelsesmuligheder for alle, og at det er fællesskabet og det relationelle, der er i centrum. Vi stræber efter at skabe meningsfulde fællesskaber på kryds og tværs og gennem disse at styrke det enkelte medlems trivsel og tilhørsforhold.

    Vi har fokus på, at vores medlemmer har medindflydelse på deres klubliv, og at de oplever at blive taget alvorligt og hørt. Det er både hvad angår aktiviteter, nye ting til klubben, ture og ønsker til hvad aftensmaden skal være med mere.

    Sidst opdateret: 20. august 2025