Gå til hovedindhold

Mediepolitik for Klubben Hjortshøj

Skærmbrug, fællesskab og digital dannelse i balance

Indhold

    I Klubben Hjortshøj ønsker vi at støtte børn og unge i at finde en sund balance mellem digitale aktiviteter og fysisk samvær.

    Klubben skal være et frirum - både fra krav og fra konstante digitale impulser - samtidig med, at vi anerkender, at digitale medier spiller en vigtig rolle i børns og unges sociale liv.

    Vores mediepolitik skal:

    • sætte rammer for brug af skærme og digitale enheder
    • skabe tryghed og tydelighed for både børn, forældre og personale
    • understøtte pædagogisk refleksion og dialog om digital adfærd
    • bidrage til børn og unges digitale dannelse

    Grundlæggende principper

    • Vi forbyder ikke, men rammesætter og guider til at bruge digitale medier,
    • Vi anerkender, at digital kontakt, spil og sociale medier er vigtige for mange børn og unge; men vi er også opmærksomme på, hvornår det står i vejen for fællesskab og nærvær,
    • Vi mener, at mobilbrug i klubben er noget, man lærer om - ikke blot noget, man regulerer,
    • Vi inddrager børn og forældre i arbejdet med at udvikle og justere vores retningslinjer,
    • Vi anerkender, at det er et området der hele tiden forandrer sig, og at det er fyldt med mange dilemmaer for både børn, forældre og personalet.

    Kort opsummering – det vigtigste

    Hvad Hvordan

    Brug af mobiltelefon

    Kun i mobilzonen

    Undtagelser

    Ved pædagogisk begrundede aktiviteter

    Skærmfrie tidspunkter

    Fællesspisning og fællesaktiviteter, samt lejlighedsvise dage

    Kontakt til hjemmet

    Tilladt og understøttet

    Forældrenes rolle

    Tal med barnet og bak op om klubbens rammer

    Vores tilgang

    Guiding, relation og digital dannelse

    Retningslinjer for brug af mobil og digitale enheder

    • Mobiltelefoner må kun bruges i mobilzonen, det er alkoverne ved køkkenet,
    • Ved at begrænse mobilbrug til en tydelig zone, hjælper vi børnene med at reflektere over deres brug og skaber synlighed af, hvad klubben ellers byder på,
    • Personalet kan i mobilzonen lettere gå i dialog med børnene og støtte gode digitale vaner.
    • Vi tror ikke på, at forbud alene skaber læring,
    • Vores tilgang bygger på tillid, relation og pædagogisk samtale,
    • Hvis et barn bruger megen tid i mobilzonen, taler vi sammen og kan foreslå en pause - en "timeout fra skærmen",
    • Vi arbejder med at motivere vores medlemmer til at deltage i vores aktiviteter.
    • Chromebooks bruges til sociale spil, kreative processer eller lektier,
    • Vi vælger at fokusere på kvaliteten af skærmbrug frem for at administrere tidsbegrænsning.
    • Vores Playstation 5 blev desværre stjålet i foråret 2025. I mellemtiden bruger vi lånte Playstation 4’ere,
    • Vores fokus er på spil, der fremmer fællesskab og sociale færdigheder - det samme gælder for vores Nintendo Switch.

    Der kan være situationer, hvor det giver mening at bruge telefonen uden for mobilzonen. Der er for eksempel til:

    • lektier, kreativt arbejde, filmredigering eller informationssøgning,
    • aktiviteter som Pokémon Go, fotoopgaver eller dokumentation.

    Vi vurderer undtagelserne konkret og pædagogisk.

    Vi har lejlighedsvis helt skærmfrie dage - og vi skruer samtidig op for voksenstyrede aktiviteter og fællesskab.

    Vores medlemmer må naturligvis kontakte hjemmet, når der er brug for det. Det skal ske i mobilzonen, på gangen eller via klubbens telefon.

    Mobiltelefonen skal være pakket væk under fællesspisninger og større, fælles aktiviteter.

    Forældrenes rolle og ansvar

    Vi har en forventning til dig som forælder, der sender en telefon med dit barn i klub om:

    • at du har talt med dit barn om skærmbrug og hjælpe med at sætte sunde rammer,
    • at du har taget stilling til, om dit barn skal have tids- eller app-begrænsninger - især for de yngste medlemmer,
    • at du bakker op om klubbens retningslinjer og støtter, at dit barn deltager i fællesskabet,
    • at du tager kontakt til klubben, hvis der er særlige behov eller hensyn.

    Din opbakning og nysgerrighed er afgørende for, at vi lykkes med at skabe en sund digital kultur.

    Digital dannelse og fællesskab

    Vi arbejder målrettet med at styrke børns digitale kompetencer og trivsel gennem:

    • refleksion over egne digitale vaner,
    • kreativ brug af digitale medier (for eksempel spil, film, foto, digital tegning og musik),
    • samtaler om, hvordan skærmbrug påvirker humør, relationer og deltagelse.

    Vi er inspireret af anbefalinger fra:

    Sundhedsstyrelsens anbefalinger om brug af skærm
    Lad os huske nuancerne, når vi taler om børn og unges digitale liv - Center for Digital Pædagogik
    Anbefalinger om skærmbrug klar til grundskoler og fritidstilbud fra Børne– og Undervisningsministeriet
    Skærmguiden fra Børns Vilkår

    Løbende udvikling

    Vi evaluerer og justerer vores mediepolitik årligt. Vi inddrager gerne børn, forældre og personale og følger udviklingen i digitale tendenser og behov.

    Har du spørgsmål eller input?

    Kontakt os i klubben - vi er altid åbne for dialog om børnenes digitale liv, og hvordan vi bedst støtter dem i det.

    Sidst opdateret: 7. oktober 2025