Digitale retningslinjer for Klubben Holme Vestergård
I klubben har vi digitale retningslinjer for vores medlemmer. Det handler om, at bruge digitale enheder, gaming og meget andet , som børn og unge kommer i kontakt med i klubtiden. Læs mere om vores retningslinjer og overvejelser
Vores retningslinjer i klubben læser sig op af UngiAarhus' mediepolitik samt Center for Digital Pædagogiks anbefalinger.
Gaming – hvad kan det?
Vi ser gaming som en god og givende aktivitet på lige fod med øvrige aktiviteter, der tilbydes i klubben. Efter skoledagen har mange brug for et arenaskifte, og computerrummet kan være et godt sted at begynde klubdagen for nogle børn.
Gaming handler om leg, kammeratskab, samarbejde, kreativitet og fordybelse på lige fod med mange andre aktiviteter i klubben.
- Det sociale aspekt, hvor børnene/de unge taler sammen og hjælper hinanden, og derved opnår
relationer via samspil og samarbejde - Det finmotoriske aspekt, hvor børn øver sig i præcise bevægelser og øje-til-hånd-koordinering
- Det personlige aspekt, hvor børn med lavt selvværd eller status kan opnå en følelse af at kunne
noget, at være vigtig i de andres øjne
Vi forholder os naturligvis til aldersanbefalingerne på de enkelte spil; men vejer også anbefalingerne op mod de pædagogiske perspektiver, de enkelte spil kan bidrage med. Derfor kan man opleve, at vi i klubben spiller enkelte spil, som har en højere aldersanbefaling end medlemmers alder. I sidste ende er det selvfølgelig dig som forælder, der bestemmer, hvilke spil du synes dit barn må spille, og det respekterer og bakker vi naturligvis op om.
Alle spil i klubben, som kræver en individuel bruger eller konto for at spille, skal være barnets egen private konto. Klubben stiller altså ikke konti til rådighed. På den måde kan du som forælder også være med til at styre hvilke spil, dit barn har lov til at spille.
I klubben har vi et meget bredt syn på begrebet gaming.
Det kan både være gaming på en computer, mobilspil så som Pokemon Go, Brawl Stars og andet, hvor man spiller sammen eller mod hinanden. Det kan også være Evo-Tag, hvor man bruger sin telefon som redskab i spillet; men er aktiv og har en høj grad af fysisk bevægelse mens man spiller.
Inden for klubbens pædagogiske ramme er computeraktiviteter stærkt forbundet med socialt samvær. Når man spiller sammen, skal der tages mange fælles beslutninger, for eksempel hvem der skal være på hold sammen i multiplayerspil, hvilken bane/level der skal spilles, og hvilken taktik der skal anvendes. Det giver træning i sociale færdigheder, samarbejde og demokratiske processer.
Samtidig styrker mange spil koncentrationsevne, koordination, overblik og taktisk forståelse, planlægning samt problemløsning. Nogle spil har et fortællende og lærende historieforløb, som stimulerer lærelyst og fantasi, hvor andre kræver samarbejde og dialog, for at man kan lykkedes.
I fællesskabet omkring spil bliver de almindelige sociale mønstre ofte brudt op, hvilket støtter op om gruppedynamikken i børne- og ungegruppen.
Nogle spil dækker ikke kun fællesskabet i selve det fysiske spil-rum, der er også et socialt kodeks for færden på Internettet. Vi lægger vægt på, at børnene/de unge udvikler en sund web-etik, som afspejler den respekt, man behandler hinanden med i den virkelige verden.
Vi kører med en tidsbegrænsning på maksimalt én time om dagen. Dog har vi en vis pædagogisk fleksibilitet indlagt, hvis vi kan se at det giver mening at nogen får lov at spille lidt længere i et fællesskab.
Vi skelner i klubben mellem den daglige, uformelle gaming og vores E-sportsforløb.
Betegnelsen E-sport står for ‘Electronic Sport’ og dækker over konkurrencer i computerspil.
Et af formålene med at arrangere E-sport i klubben er at tilbyde et sundt, lærende og forpligtigende fællesskab med andre unge, der deler interesse for mere seriøs gaming.
E-sportsforløb er altid guidet af en voksen i klubben og har helt klare mål, hvor vi blandt andet fokuserer på følgende:
- Taktisk forståelse: En forståelse for spillets regler og dynamikker
- Kommunikation og sprogbrug: Hvordan kommunikere man sammen som et hold på en positiv måde, så det støtter op om at lykkes i fællesskab
- Kreativitet og innovation: Når børnene spiller, udvikler de egne lege inden for spillets rammer og afprøver, hvad der er muligt i de forskellige spilverdener
- Problemløsning: Når børnene møder udfordringer i spillet, lærer de at udføre opgaver og løse problemer inden for de rammer, som spillet giver - ofte i fællesskab.
Mobiltelefoner
Mobiltelefoner fylder meget i børn og unges liv.
Mange binder dele af deres identitet op på det digitale liv, der føres gennem telefonen og på sociale medier.
Det er noget vi anerkender; men også udfordrer i klubben. Vi indsamler løbende viden om børn og unges brug af telefoner og forsøger på den baggrund at rammesætte og handle ud fra det.
På baggrund af dialoger med vores medlemmer, samt ny og opdateret forskning på området har vi udviklet regler for brug af mobiltelefon i klubben.
I tilfælde af at vi får viden om mobning eller lignende på de sociale medier mellem klubbernes medlemmer, tager vi hånd om det, som var det ’traditionel’ mobning og kontakter de involveredes forældre.
Nå man bruger sin telefon i klubben, må man ikke bruge den til at se pornografisk materiale, materiale der indeholder vold, samt generelt grænseoverskridende film eller billeder.
Man må ikke tage billeder eller film af andre i klubben uden at have fået deres samtykke forinden.
Når man går i klub, er det på ingen måde nødvendigt at man har sin egen telefon.
Vi oplever dog at mange børn enten har, eller begynder at få deres første telefon når de begynder i klubben.
Det er selvfølgelig nyt og spændende, men det er ikke noget, vi synes skal fylde alt for meget i deres klubtid. Derfor har vi to faste mobilfri dage om ugen for 4. årgang.
Det betyder ikke, at der er fri mobilbrug på ugens tre andre dage, men her må man bruge den i et ’passende’ omfang, som er noget de voksne i klubben vurderer. Her kigger vi meget på, hvad telefonerne bruges til, særligt om den bruges som en del af et fællesskab, eller om børnene sidder med den alene.
Børnene kan altid låne klubbens telefon til at ringe hjem. Når børnene deltager i pædagogiske aktiviteter, beder vi dem om enten at lægge telefonen i tasken eller i vores mobilkasse, så telefonen ikke stjæler fokus fra barnets deltagelse i aktiviteten og fællesskabet.
I 5. og 6. klasse har vi ikke nogen decideret begrænsning, men de voksne involverer sig i brugen af telefoner og hjælper børnene med at pakke den væk og være deltagende i de mange aktiviteter og fællesskaber, som klubben er ramme for.
Vi forsøger dog også at være undersøgende efter, hvad de laver på mobilen. Det er blandt andet, hvad de ser, hvem de skriver med, og generelt hvad der sker på de sociale medier. På den måde kan vi bedre involvere os i den digitale del af børnenes liv.
Vi vil hellere skabe en kultur, hvor vi kan tale med børnene om, hvad der optager dem eller udfordrer dem på telefonen, frem for at de går med det selv og ikke føler, at de kan tale med klubbens voksne om det.
I ungdomsklubben er der relativt frie rammer for brug af telefoner. Vi forsøger at skabe rammerne for et ungdomsmiljø, hvor telefoner ikke er nødvendige for at føle sig som en del af fællesskabet.
Vi sætter ofte rammerne sammen med de unge og involverer os i, hvad de laver på mobilen. Vi oplever, at der i den alder ofte forgår mange ting på de sociale medier på godt og ondt, og vi forsøger at give de unge en mulighed for at spare og dele det med en voksen.
Sociale medier
Sociale medier fylder meget i hverdagen, og ikke mindst for børn og unge. De er blevet en afgørende
del af vores kommunikation med hinanden. Sociale medier er en integreret og betydningsfuld del af unges hverdagsliv, og sociale medier påvirker vaner, sprog og relationer, og de spiller en afgørende rolle i udviklingen af børn/unges identitet.
I klubberne har vi fokus på digital dannelse: hvad er OK – hvad er ikke OK?
Klubben benytter sig ikke selv af sociale medier, når vi skal kommunikere med medlemmer, da de kræver at brugeren er fyldt 13 år.
Det betyder ikke, at vi ikke forholder os til vores medlemmers brug af diverse sociale medieplatforme. Vi ser det som vores opgave at vide, hvordan denne digitale verden fungerer, og hvordan børn og unge agerer i den - på både godt og ondt. På den måde har vi mulighed for, som troværdige voksne, at tale med de unge om den del af deres ungdomsliv.
Forældreansvar
I klubben guider og støtter vi børnene/de unge til en ansvarlig og fornuftig etisk tilgang til medier og spil.
Vi er dog kun en af mange arenaer, som børnene/de unge færdes i, og vi appellerer derfor altid til et godt og åbent samarbejde med dig og andre forældre og øvrige samarbejdspartnere som Holme Skole.
Vi anser det for et vigtigt forældreansvar løbende at være i dialog med dit barn og ung om til- og fravalg på de sociale medier, valg af spil og chatrooms, sprogbrug, normer og etik - herunder også brug af fotos og video.
Det er dit ansvar som forælder, hvilke apps dit barn bruger på telefonen. Men i klubtiden kan der være yderligere begrænsninger, som vi træffer på baggrund af viden, forskning og pædagogfaglige vurderinger.
Dette kan for eksempel være videochatrooms, hvor børn og unge bliver sat tilfældigt sammen med andre med den risiko at blive udsat for upassende adfærd. Oplever vi børn og unge bruge platforme som vi er bekymrede for, tager vi initiativ til en dialog med dig som forælder.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har bekymringer, spørgsmål eller vil have uddybet vores digitale retningslinjer.