Digitale retningslinjer i Klubben Rosenvang
Det digitale er en integreret del af børn og unges hverdag. Digitale medier giver adgang til sociale fællesskaber, kreativ udfoldelse og læring, men rummer samtidig risici såsom eksklusion, afhængighed og mistrivsel. Hos Klubben Rosenvang ser vi det som en pædagogisk opgave at støtte børn og unge i at begå sig sikkert, ansvarligt og meningsfuldt i den digitale verden.
Med afsæt i Aarhus Kommunes fælles fritidspædagogiske vision arbejder vi systematisk og fagligt bevidst med digital dannelse. Vores mål er at fremme sunde fællesskaber og deltagelsesformer - både online og offline. Retningslinjerne udarbejdes i samarbejde med klubbens medlemmer og deres forældre, og vi reviderer dem årligt.
Baggrund og formål
Klubben Rosenvang fungerer i spændingsfeltet mellem hjem og skole, og vi spiller en væsentlig rolle i børns og unges udvikling. Vi er et fritidstilbud, hvor de unge kan komme og gå som de har lyst. Det vi sige, at vi har opsynspligt men ikke tilsynspligt. Et centralt pædagogisk mål for os er at styrke børns muligheder for medindflydelse og medansvar. Det gælder også i relation til deres digitale adfærd.
De fleste børn har allerede solid erfaring med digitale medier, når de begynder i klub. De fleste unge får allerede deres smartphones i syv-otte-årsalderen og lærer gennem deres forældre, hvordan de skal administrere telefonen med hensyn til indhold, forbrug, apps, vaner og så videre.
Brug af mobiltelefoner, spil og sociale platforme er for mange en integreret del af både leg og kommunikation. Det understreger behovet for, at vi som klub ikke møder det digitale med afstand eller skepsis; men med forståelse, tydelige rammer og pædagogisk nærvær.
Vores digitale retningslinjer bygger på praksiserfaring, dialog med fagpersoner, samarbejde med andre klubber og inspiration fra centrale aktører som Red Barnet, Trivselskommissionen og Center for Digital Pædagogik. Vi forholder os løbende til nye tendenser og viden på området.
Vi ser digital trivsel som tæt forbundet med den generelle trivsel. Når børn og unge oplever sig som en del af sunde fællesskaber og har voksne omkring sig, der engagerer sig i deres verden, er det også lettere at begå sig trygt og respektfuldt online.
Klubbens pædagogiske arbejde er helhedsorienteret. Vi inddrager det digitale som en naturlig del af hverdagen, men uden at det bliver dominerende. Der arbejdes aktivt for at sikre, at alle medlemmer får adgang til både digitale og analoge fællesskaber og aktiviteter.
Vi er opmærksomme på, hvordan digitale vaner udvikler sig. Vi vurderer, om skærmbrug foregår i en social kontekst eller som isoleret aktivitet. Vi følger med i, hvilke platforme og spil, der er populære, og vi har øje for indholdets karakter, herunder afhængighedsskabende design og uheldig adfærdskultur.
Når vi observerer mønstre, der begrænser deltagelse eller trivsel, handler vi - i dialog med barnet og i samarbejde med dig som forælder. I disse tilfælde tilrettelægger vi en fælles indsats, som kan styrke barnets deltagelse og udvikling i klubbens liv.
Vi er rollemodeller som har et ansvar at skabe psykologisk tryghed, når de unge oplever udfordringer online, så de ikke føler sig udskammet, når de har brug for hjælp. Vi skal være til rådighed og ikke lade dem stå alene, hvis der opstår udfordringer i den digitale verden.
Digitale aktiviteter og pædagogiske principper
Vi tilbyder et bredt spektrum af aktiviteter, der understøtter fællesskab, kreativitet og bevægelse. Blandt klubbens mange analoge tilbud finder man Dungeons & Dragons, køkken kaos, impro-teater, boldspil, levende stratego, kreative værkstedsaktiviteter, bordtennis, pool, ridehold, madlavning og meget mere.
Herudover tager vi også på en del ture ud af huset som fisketure, RUSH, lasertag, minigolf, ture til Bruuns galleri og så videre. Derudover arbejder vi bevidst med digitale aktiviteter som esport, sociale spiltjenester, kreative projekter med digital inspiration fra for eksempel TikTok eller Pinterest og faciliterede konkurrencer i kendte mobilspil.
Fælles for aktiviteterne er, at de er planlagt og faciliteret ud fra klubbens pædagogiske principper. Vi lægger vægt på lige deltagelsesmuligheder, medbestemmelse og relationsdannelse. Digitale aktiviteter har en tydelig rammesætning og indgår på lige fod med andre typer fællesskaber - og aldrig som erstatning for nærvær og bevægelse; men som supplement til et varieret klubtilbud.
Gaming fylder meget i mange børn og unges fritidsliv - og med god grund. Det er ikke kun underholdning; men en meningsfuld aktivitet, hvor færdigheder som samarbejde, kommunikation, koncentration og problemløsning kommer i spil. Hos os er computerrummet ikke en passiv skærmzone, men en ramme for læring, fællesskab og pædagogisk nærvær.
Vi arbejder med gaming som en bevidst pædagogisk arena. Når børn spiller sammen, opstår der naturlige samarbejdsrelationer og samtaler, som ofte spejler sig i andre dele af klubmiljøet. Vi lægger vægt på, at de spil, vi spiller, understøtter netop disse kvaliteter. Det er derfor et bevidst valg, at vi kun tillader multiplayer-spil, hvor børnene interagerer, samarbejder og lærer af hinanden.
Computerrummet er placeret i forlængelse af det kreative værksted, og det understøtter en naturlig overgang mellem digitale og analoge aktiviteter. Det er en del af vores pædagogiske strategi at skabe flow i børnenes deltagelse og give dem mulighed for at udfolde forskellige sider af sig selv i løbet af deres klubtid.
Vi er til stede i rummet og lytter til, hvordan børnene taler sammen. Vi guider, når samarbejdet går skævt, og vi skaber plads til refleksion over digital opførsel og sprogbrug. Det er i de hverdagsøjeblikke, at digital dannelse bliver konkret og nærværende.
Vi sætter pris på at de unge bruger vores gamingrum samme, i stedet for at tage hjem og spille sammen eller alene uden pædagogisk opsyn.
Retningslinjer for brug af computerrummet og konsoller:
- Børn kan spille i én time ad gangen, hvorefter der skal holdes minimum én times pause, hvor de unge kan være perifert aktivt deltagende eller deltage i andre aktiviteter.
- Man booker spilletid via lister, som klubbens medarbejdere kontrollerer.
- Vi spiller som udgangspunkt multiplayer-spil, der fremmer social interaktion.
- Vores pædagoger vurderer indholdet i spillene og godkender dem. Spil med vold, uhyggeligt indhold, sexistiske eller krænkende elementer er ikke tilladt.
- Det er dit ansvar som forælder, hvilke spil dit barn har adgang til gennem deres egne konti. Vi forholder os kun til, hvilke spil der må spilles i klubben. Vi er opmærksomme på, at de unge ikke selv opretter konti i klubbens åbningstid; men at det foregår i samarbejde med dig.
Vi ser ofte, at fællesskaber og venskaber, der opstår i gaming, bringes med videre i klubbens andre sammenhænge. Det bekræfter os i, at når gaming rammesættes rigtigt, kan det være en værdifuld del af børns sociale og personlige udvikling.
Mobiltelefonen er for mange børn og unge både et kommunikationsmiddel, et socialt samlingspunkt og et personligt redskab. Den giver adgang til fællesskaber; men den kan også skabe afstand og forstyrre nærvær.
Derfor har vi i Klubben Rosenvang udviklet en mobilpolitik, som søger at skabe balance:
Vi anerkender mobilens betydning - men sætter samtidig tydelige rammer for, hvornår og hvordan den bruges i klubtiden.
Vores tilgang bygger på princippet om respektfuld rammesætning. Det er vigtigt for os, at børnene oplever, at der er tid og rum i klubben, hvor man er til stede uden skærme, og hvor man taler sammen, deltager i aktiviteter og mærker det fysiske fællesskab. Det betyder ikke, at vi ignorerer mobiltelefonens rolle i deres liv, men at vi skaber en daglig rytme, hvor skærmfri tid understøtter trivsel og sociale relationer.
De unge skal lære at navigere i en social kontekst, hvornår det er relevant at bruge sin telefon og hvornår det ikke er. Det er en læring, der er nødvendig så tidligt som muligt i et fællesskab, så de unge får opbygget sunde vaner - selvfølgelig med støtte og vejledning fra de voksne.
Vi ser det samtidig som en grundlæggende forældreret og -pligt at definere, hvordan og hvornår dit barn må bruge mobiltelefon. Vi går derfor ikke ind og kontrollerer individuelle apps eller indstillinger – men vi reagerer, når mobilbrug påvirker barnets deltagelse eller trivsel i klubfællesskabet.
Retningslinjer for mobilbrug:
- Klubben har mobilfri dage hver tirsdag og torsdag.
- Der er mobilfri zone hver dag i fællesrummet fra klokken 13.30 til 15.00, hvor vi spiser sammen samt ved vores måltid til aftenåbning.
- I mobilfri perioder skal barnet opbevare telefonen i sin taske. Hvis de har den fremme på disse dage, beder vi dem putte den i tasken.
- Ved særlige aktiviteter kan vi indsamle telefonerne midlertidigt for at sikre ro og opmærksomhed.
- Specielt om de kommende 4. klasser i 2025:
Forældregruppen på 4. årgang har besluttet sig for IKKE at give deres børn telefon med i klubben, når de begynder den 1. august. Klubben bakker fuldt op om beslutningen, og klubben er derfor mobilfri for hele årgangen i hele klubbens åbningstid uanset klubbens retningslinjer for mobilbrug i øvrigt.
Klubben medvirker efter aftale med årgangens forældre til at håndhæve det over for årgangen. Vi oplever, at nogle børn finder det vanskeligt at undvære telefonen i mobilfri perioder. I sådanne tilfælde forsøger vi først at motivere dem til at deltage i andre aktiviteter. Hvis det ikke lykkes, kontakter vi dig som forælder for at indgå i en fælles løsning.
På baggrund af retningslinjerne har vi valgt at bygge en telefonboks, hvor klubbens mobiltelefon får sin faste plads, så de unge kan tage telefonen. De unge passer skiftevis klubbens mobiltelefon; men ved behov for kontakt med en medarbejder, skal du altid bede om at tale med en voksen. Det er vigtigt for os, at pædagogerne har tid til fordybelse med børnene, og derfor er telefonvagten uddelegeret til medlemmerne i det omfang, det giver mening.
Vi har også blik for, hvordan telefonen kan være en ressource. I nogle tilfælde bruger vi den aktivt i aktiviteter - for eksempel til foto, dokumentation eller kreativ produktion. Men det sker altid inden for en planlagt, pædagogisk ramme.
Ved et totalforbud, frygter vi at de unge ikke lærer de nødvendige sociale færdigheder eller i stedet tager hjem alene eller sammen og bruger telefonen uden opsyn.
Evaluering og udvikling
De digitale retningslinjer er ikke statiske.
Unges vaner, teknologien og samfundets rammer ændrer sig løbende. Derfor evaluerer vi vores praksis årligt og justerer den i takt med ny viden og erfaring.
Vi ser frem til fortsat at arbejde med digital dannelse som en naturlig del af et mangfoldigt og trygt klubliv - i tæt samarbejde med både børn, unge og forældre.