Digitale fællesskaber og skærmpolitik i Klubben Rundhøj
I Klubben Rundhøj er vi i pædagogisk praksis optaget af at understøtte trivsel, læring og udvikling af det gode digitale liv. Læs mere om vores retningslinjer og arbejdet med det gode digitale liv
Vi vil gerne skabe positive fællesskaber blandt børn og unge. Det er en del af vores kerneopgave, og den er beskrevet i Plan for Fritids- og Ungdomsskoleområdet og den fritidspædagogiske nyorientering i UngiAarhus. Det er retningsgivende for vores arbejde med skærme og sociale medier i klubben.
Retningslinjerne er derfor et udtryk for, hvordan vi håndterer vores opgave i klubben netop nu med mulighed for at tilpasse og ændre retningslinjerne i takt med, at vi får ny viden og nye erfaringer. Det sker i samarbejde med medlemmer, forældre og andre klubber i UngiAarhus.
Der er mange nuancer i debatten, som skal tilegnes klubfritidslivet.
Vi balancerer i restriktioner, som vi på den ene side oplever kan skabe et forstærket negativt fokus, og på den anden side oplever dialogen om, at fællesskabet er det vigtigste i klubben. Skærmbrug må ikke blive på bekostning af udviklingen af relationerne, fællesskabet og aktiviteterne i klubben.
Vi oplever generelt ikke, at medlemmerne fravælger aktiviteter på grund af mobiler, tablets, med videre.
Vores nuværende pædagogiske og differentierede tilgange til børn og unges brug af skærme i klubben
- Man bruger ikke sin mobil, når man spiser for eksempel eftermiddagsmad eller aftensmad
- Man bruger ikke sin mobil, når man er i gang med en aktivitet. I enkelte pædagogiske aktiviteter kan mobilen være et redskab. Det er for eksempel i forbindelse med PokemonGo-ture, Kahoot-quiz, kreativ inspiration
- Det bliver aldrig et krav, at man skal have en mobil i klubben, for at kunne deltage i aktiviteter eller fællesskabet
- Vi er optaget af børn og unges generelle digitale dannelse, og i dialogerne har vi altid fokus på at holde den gode tone og være nysgerrige efter, hvordan livet er på de sociale medier. Det kan fylde lige så meget, som det der sker til rundbold, i skolen, med videre for de unge. Vi ser det derfor som et klart ansvar at kunne være trygge voksne, som børn og unge har lyst til at tale med
- Der er tidsbegrænsninger eller spilletider på klubbens computere og Playstation. Det gælder også, hvis man spiller på sit eget udstyr som mobil eller Chromebook
- Vi skaber plads til at børn og unge kan have lege, aktiviteter og spil, som foregår ved brug af mobil, hvis det er i fællesskab med andre
- Vi opfordrer børnene til at lade mobil og tablet blive i tasken i klubtiden. Det gælder især for de yngste i fritidsklubben, og vi forventer, at du som forælder i dialogen med dit barn gør det samme.
- Vi tager snakken med børnene, hvis eller når vi oplever situationer, hvor fællesskabet fravælges på grund af mobilen eller lignende
- Vi har generelt fokus på at guide de unge i deres digitale dannelse. Her lægger vi vægt på at skabe bevidsthed om bedre skærmtid i ungdomslivet. Det er for eksempel om skærmtiden bruges aktivt - deltagelse i digitale fællesskaber, engagering i interesser med videre - eller passivt - mikrokoordinering ”altid online”, øget tidsforbrug eller ”scroller bare”
- Vi kan guide og skabe opmærksomhed om de sociale medieplatformes designgreb og strategier, der sætter rammerne for børn og unges sociale digitale liv - og som bevidst forsøger at fastholde dem og tjene penge på deres brug af medierne
Børn og unge har ikke ændret sig – men det har platformene.
- Malene Larsen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet, fra oplæg til temaformiddag for UngiAarhus.
Hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål eller afklaringer, er du altid velkommen til at kontakte os i klubben.