Gå til hovedindhold

Alternative læringsarenaer for 7. til 9. klasse

Et midlertidigt alternativ til den traditionelle skolegang for unge i 7.-9. klasse, der ikke trives

  • Læs op

Indhold

    Ungdomsskolen UngiAarhus’ Alternative Læringsarenaer er tilbud ”mellem” ét og noget andet i en periode af udskolingslivet. Tilbuddet er drevet af Ungdomsskolen i UngiAarhus, og danner for en periode ramme om en form for personligt og fagligt pusterum for unge, der har brug for støtte til at trives bedre, finde ro med sig selv, lære på en anden måde, genfinde styrken i et socialt fællesskab og for manges vedkommende genstarte deres egen-fortælling.


    De unge i de Alternative Læringsarenaer har det til fælles, at der har været bump på vejen i det traditionelle skolesystem. Der er typisk tale om unge, der af forskellige årsager mistrives, møder meget ustabilt op på distriktsskolen eller på anden vis ikke udvikler sig tilstrækkeligt og/eller hensigtsmæssigt.

    På et lille hold på op til 10 unge skaber vi gennem tryghed og tilpasset, anerkendende undervisning rum for, at den unge kan udvikle sine faglige, personlige og sociale kompetencer. For nogle unge kan den alternative læringsarena starte op som et individuelt tilrettelagt undervisningsforløb.

    Det hele foregår i et tæt samarbejde med skole og forældre, men særligt med den unge selv, idet der er et skarpt fokus på det at mestre livet bedst muligt.

    I de Alternative Læringsarenaer vil den unge udvikle sine kompetencer på en ny og anderledes måde. Vi arbejder målrettet på at skabe nye oplevelser af læring - og skabe en bevidsthed om, at læring opstår i mange forskellige former. Vi arbejder desuden med den unges medansvar for egen læring.

    Succeskriterierne tager udgangspunkt i det, den unge bringer med sig. Der er ikke specifikke, fælles mål for alle unge i de Alternative Læringsarenaer. Det stærkeste succeskriterium for den enkelte unge er progression – og i særlig grad, at den unge selv bliver bevidst om vejene til egen-udvikling og dermed oplever at udvikle sig. For nogle vil det være succesfuldt at ”komme i gang igen”. For andre er succeskriteriet at kunne gennemføre en 9. klasse afgangseksamen i udvalgte fag. Løbende sættes der mål sammen med den unge, forældre og skolen.

    Fysisk holder de Alternative Læringsarenaer til i Lystrup, Lisbjerg, Skjoldhøj, Rosenvang og Holme.

    De Alternative Læringsarenaer underviser og understøtter de unge ud fra samme pædagogisk-didaktiske grundlag (under revidering), og har alle samme mål om at øve sig i at mestre ungdomslivet - og dermed trives bedre. Dette er et centralt omdrejningspunkt i alle læringsarenaerne, og indgår både implicit og eksplicit i undervisningen. Derudover har læringsarenaerne forskellige toninger og rammer for undervisningen, som ridses op herunder:

    Rammer for og faglig toning i tilbuddene i Mellemrummet (Rosenvang), Udsigten (Lisbjerg) og Klubskolen (Skjoldhøj):

    • Uge- og månedsforløb, hvor der undervises i fagene dansk, matematik, engelsk og naturfag
    • Som udgangspunkt arbejdes der fag-fagligt med to fag hver dag
    • Derudover arbejdes der dagligt med forskellige relevante emner - herunder livsmestring, dagens nyheder o. lign. Desuden foregår der ture ud af huset
    • De unge møder som udgangspunkt dagligt klokken 9.00-12.00
    • For unge i 9. klasse er der derudover eksamenstræning i fagene dansk, engelsk og matematik to dage om ugen i perioden op til eventuelle prøver
    • Den unge er dagligt sammen med op til 9 andre unge fra 7., 8. eller 9. klasse fra andre skoler
    • De fleste undervisningsdage er der to voksne til stede, også i de unges pauser fra undervisningen
    • I perioden deltager den unge som udgangspunkt ikke i undervisning på distriktsskolen
    • I Klubskolen prioriteres værkstedsfag desuden højt som ramme for praksisfaglighed

    Rammer for undervisning i Praksisskolen (Holme):

    • Omdrejningspunktet er praksisfaglighed, ud fra tanken om at craftivism kan fremme trivslen hos unge
    • Der undervises gennem craftivism i fagene dansk, engelsk, matematik og naturfag
    • Der undervises som udgangspunkt fra kl. 9-15 tre dage om ugen
    • Den unge er dagligt sammen med op til 5 andre unge fra 7., 8. eller 9. klasse fra andre skoler
    • De fleste undervisningsdage er der to voksne til stede, også i de unges pauser fra undervisningen
    • I perioden vil den unge have mulighed for at deltage i undervisningen på distriktsskolen de dage, hvor de ikke modtager undervisning på Praksisskolen
    • Der er også mulighed for eftermiddage på Praksisskolen som et supplement til folkeskolen, hvor der er arbejdes med praksisfaglighed og fællesskaber

    Rammer for særligt tilrettelagte forløb i Håndholdte Indsatser (Lystrup og på lokationer rundt i Aarhus):

    • Med udgangspunkt i den enkeltes behov og ståsted, kan vi tilrettelægge forløb, der opstartes individuelt, men med det klare sigte at ruste den unge til at kunne indgå i et sundt fællesskab
    • Tilbuddet kan skaleres i timer/dage efter den unges behov og muligheder
    • Tilbuddet kan have et særligt fagligt sigte og indeholder eneundervisning i fagene dansk, matematik, engelsk og naturfag
    • Tilbuddet tilrettelægges med udgangspunkt i relationen til den professionelle voksne, og kan have forskellige mål indenfor livsmestring
    • Tilbuddet kan have til formål at klargøre den unge til at varetage et fritidsjob eller en praktik samt understøtte i et praktikforløb.
    • I dagsforløb og individuelle indsatser, vil den unge have muligheder for at deltage i undervisningen på distriktsskolen de dage, hvor der ikke modtages undervisning hos os

    Det er skolelederen på den enkelte skole, der vurderer og kan beslutte at iværksætte et samarbejde med UngiAarhus’ Alternative Læringsarenaer. Forældreaccept er nødvendig, og det er altafgørende, at den unge selv kan se sig ind i et forløb i en af de Alternative Læringsarenaer. Værge og eventuel støtte- og/eller ressourcepersoner kan inddrages i dialogen.

    Indgås der aftale mellem skolen og UngiAarhus om, at en ung deltager i et forløb i en af de Alternative Læringsarenaer, er den unge fortsat indskrevet på distriktskolen. Distriktskolen har således under forløbet i en af de Alternative Læringsarenaer alle formelle forpligtelser i forhold til den unge.

    Skoleledelsen forpligter sig til at deltage i løbende møder med den pågældende Alternative Læringsarena, forældre, den unge og eventuelle kontakt- og/eller støttepersoner omkring den unge. Formålet er, at den unge guides og støttes bedst muligt i en udviklingsproces såvel fagligt, personligt og socialt og undervejs trives bedst muligt. Forløbet foregår altid i dialog med alle parter og i dialog afklares den unges nære fremtid i forhold til skole- og uddannelsesforløb.

    Der undervises i fagene dansk, matematik, engelsk og naturfag. Distriktsskolen sørger for accept fra forældre til fritagelse for undervisning i den øvrige fagrække på det pågældende klassetrin i den periode, den unge er tilknyttet en af de Alternative Læringsarenaer.

    Det er væsentligt at distriktsskolen er opmærksom på at fritagelse for undervisning i andre fag end de nævnte, ikke fritager eleven fra at gå til prøve i de fag, som eleven er fritaget fra i kortere eller længere perioder.

    I forbindelse med årgangsmøder assisterer UngiAarhus gerne skolerne med relevante oplysninger. Dog er det de enkelte skoler, der udarbejder materiale til årgangs-/overgangsmøderne.

    Alternative Læringsarenaer afgiver på vegne af distriktskolen standpunktskarakterer i fagene dansk, matematik, engelsk og naturfag. Alternativt til standpunktskarakterer - eller som supplement - udfærdiger de Alternative Læringsarenaer gerne udtalelser, såfremt distriktsskolen anmoder om dette i rimelig tid.

    Det er muligt for en ung at afslutte 9. klasse i flere af de Alternative Læringsarenaer med afgangsprøve i fagene dansk, matematik og engelsk. Bemærk at Alternative Læringsarenaer ikke afholder prøve i den naturfaglige fællesprøve. Når 9. klasse afsluttes med prøve i en af de Alternative Læringsarenaer foregår al tilmelding m.m., herunder prøveopstart for de skriftlige prøver, gennem distriktskolen. Selve prøveforløbet afvikles i de Alternative Læringsarenaer.

    Når en ung gennem aftale med distriktsskolen indleder et forløb i en af de Alternative Læringsarenaer, sker det med dette juridiske udgangspunkt for unge i 8. og 9. klasse:

    Bekendtgørelse af lov om folkeskolen

    §9, Stk. 4. Skolens leder kan […] tilbyde elever med særligt behov herfor undervisningsforløb i 8. og 9. klasse, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres i en undervisning, der kan finde sted på og uden for skolen. […]. Undervisningsforløbene kan være af kortere eller længere varighed. Hvis det vurderes at være til elevens bedste, kan fagrækken fraviges bortset fra undervisning i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. I disse fag skal der undervises i et omfang, så fagenes mål og kravene ved prøverne kan opfyldes. Deltagelse i undervisningsforløb efter denne bestemmelse kan kun finde sted efter aftale med eleven og forældrene, jf. § 54.

    For unge i 7. klasse gælder det jf. Folkeskoleloven §33, Stk. 8:

    Efter anmodning fra forældrene, jf. § 54, kan skolens leder tillade, at en elev på 7.-9. klassetrin delvis opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i fag inden for folkeskolens fagrække i den kommunale ungdomsskole.

    Det betyder derfor, at skolen skal forholde sig til den resterende fagrække på anden vis, da de Alternative Læringsarenaer tilbyder undervisning i fagene dansk, matematik, engelsk og naturfag (biologi, geografi, fysik/kemi).

    Som følge af den ofte reducerede fagrække for den pågældende unge vil det typisk ikke være muligt for distriktsskolen at afgive standpunkts- og prøvekarakterer i alle folkeskolens fag. Vi anbefaler, at der i disse tilfælde i forbindelse med karaktergivning benyttes koden E (angivelse af fritagelse for undervisning i udvalgte fag for elever som opfylder undervisningspligten gennem erhvervspraktik eller andet forløb – hvor andet forløb i Alternative Læringsarenaer blandt andet har fokus på livsmestring).

    Vi afgiver på uge- og månedsindsatser løbende standpunktskarakterer og/ eller udtalelser i de fag, den unge følger. Karaktererne fremsendes til distriktskolen. Det samme gør sig gældende for mundtlige prøvekarakterer. Skriftlige prøvekarakterer, der kommer til distriktsskolen, videregives hurtigst muligt til orientering til os, der formidler videre til de pågældende unge.

    I forbindelse med afgangseksamen i 9. klasse er vi i tæt dialog med distriktsskolen omkring nødvendige papirer, adgange osv. Det vil i disse perioder være nødvendigt, at distriktsskolen er medhjælpende i forbindelse med transport og afhentning af diverse materialer, herunder aflagt prøvemateriale og beviser.

    Det aftales mellem skolen og en af de Alternative Læringsarenaer, hvordan forløbet sættes sammen og, hvilke opgaver en af de Alternative Læringsarenaer på vegne af distriktskolen midlertidigt varetager. Et forløb i en af de Alternative Læringsarenaer afregnes med følgende satser (2024) i den periode, den unge er tilmeldt en af de Alternative Læringsarenaer:

    1-dags forløb: 800 kroner.
    Ugeforløb: 4.000 kroner.
    Månedsforløb: 13.000 kroner.

    Ved en mere individuel tilpasset indsats er timeprisen: 300 kroner.

    Der afregnes desuden for 9. klasses prøveforløb med 25.500 kroner (2024), der dækker ekstra undervisning to gange om ugen i perioden op til prøver samt selve prøveafholdelsen. Der afregnes ved slutningen af et skoleår.

    Sidst opdateret: 07. oktober 2024