Gå til hovedindhold

Læs mere om vores trivselsindsatser

I Ungdomsskolen laver vi trivselsindsatser for elever i udskolingen og på ungdomsuddannelser. Vi arbejder med afsæt i en anerkendende og løsningsfokuseret tilgang, og vores indsatser retter sig som udgangspunkt mod klassefællesskabet

Indhold

    Vi arbejder både forebyggende og indgribende og altid med fokus på, at det vi laver skal give mening for de unge. Derfor gør vi os umage med at undersøge og spørge ind til elevernes behov og følge deres initiativer.

    Fælles for vores indsatser er, at vi samarbejder med både elever, lærere og forældre om at styrke trivsel og udvikling. Derfor arbejder vi ud fra denne ramme:

    • Formøde lærere

      Indsatsen starter med et formøde af en lektions varighed med klassens primære lærer

    • Formøde unge

      Vi holder et formøde med de unge af en lektions varighed. Her spørger vi ind til de unges oplevelser og ønsker, så vi kan arbejde med det, der er meningsfuldt for de unge

    • Indsats

      Trivselsindsatserne består af minimum tre besøg i klassen. Hvert besøg strækker sig typisk over to til fire lektioner, hvor mindst én primær lærer deltager i klassen

      Lærerrefleksion

      Umiddelbart efter hvert besøg i klassen afsættes én lektion til lærerrefleksion. Her faciliterer medarbejderen fra Ungdomsskolen et refleksionsrum for de fagprofessionelle,som har deltaget i indsatsen.

    Formålet er, at elever får mulighed for:

    At styrke deres relationer og få lyst til at tage ansvar og ejerskab for klassefællesskabet.

    Formålet er, at lærere får mulighed for:

    At observere adfærd og mønstre i klassen med henblik på at få øje på nye forståelser og handlemuligheder i praksis.

    Vi ved, forældresamarbejde er vigtigt for effekten af trivselsindsatsen. Derfor tilbyder vi også at deltage på forældremøder.

    Hent vores onepager om vores trivselsindsatser i ungdomsskolen
    Sidst opdateret: 4. september 2025